Середа, 04.12.2024, 23:44:55

 
Меню сторінки
 
Анонси подій
 
Нові світлини

 
Важливі події

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

 
Календар новин
 
Архів новин
Головна » 2024 » Листопад » 7 » Де поділася кутська кераміка та як совєти боялися синього й жовтого кольорів
12:39:42
Де поділася кутська кераміка та як совєти боялися синього й жовтого кольорів

Напевно, усі знають про косівську, але є ще й дуже цікава та красива кутська кераміка. Її нині активно відроджують у дитячій художній школі імені Івана Брошкевича в Кутах. Саме тут «Репортеру» розказали та показали, у чому її унікальність.

Різьба, вишивка й ткацтво на глечику

Художній школі у маленьких Кутах цілком може позаздрити будь-яка обласна дитяча школа мистецтв. Діє вона лише з 2011 року, але вже має три філії – у селах Тюдів, Великий Рожен і Малий Рожен. Ці філії відкрили спеціально для дітей, які не мають змоги добиратися у Кути. Юні митці обирають собі напрям для навчання: образотворче мистецтво, ткацтво та, звісно, кераміка. І школа названа на честь відомого кераміста, який народився у Кутах, – Івана Брошкевича.

За словами директорки школи Марії Михайлишин, саме в його роботах найповніше показана особливість кутської кераміки.

Були три головні центри кераміки на Прикарпатті – Пістинь, Косів, Кути, – розповідає Марія Михайлишин. – В історичних довідниках пише, що на початок XX століття у Кутах було 63 майстри, у Косові – 23, а в Пістині – 47. Розумієте? Це говорить про масштабність і про те, наскільки тут було розвинуто гончарство. І ми сьогодні зобов’язані це продовжувати, бо ми є школа, ми діти, які зацікавлені керамічним мистецтвом.

На уроках юні керамісти дізнаються про традиційну кутську кераміку, вивчають майстрів, їхні твори й від них беруть якісь елементи у свої твори чи інтерпретують.

 

Кутська кераміка була дуже традиційна, її орнамент побудований на традиційних орнаментах народного мистецтва саме Кутів, – пояснює пані Марія. – Якщо добре придивитися, особливо до творчості Брошкевича, то можемо прочитати мотиви дереворізьблення, вишивки, ткацтва. І це все дуже цікаво, творчо, гармонійно укладали в одному орнаменті!

Люди не зізнаються, що мають вдома скарб

Пані Марія пояснює відмінність між косівською та кутською кераміками. Каже, косівській притаманний більше вільний розпис – хвилька, квітка, листочок – який можна завернути, як хочеться.

А в Кутах акцент більше на геометризований орнамент, – розповідає директорка школи. – Виконати його на сферичній формі глечика технічно дуже важко. Це якраз говорить про велику майстерність митців, що працювали у Кутах.

Тої давньої справжньої кераміки у Кутах нині не так багато. Твори Брошкевича – це був довоєнний період. Перед війною його син вивіз усе до Польщі.

На жаль, у нашому селищі залишилося обмаль, трішечки тої кераміки. Люди розуміють її цінність і навіть не зізнаються, що її мають, – розказує Марія Михайлишин. – Нині багато творів знаходяться в музеях – у Коломиї, Львові, а також за кордоном – у Польщі, Австрії, Румунії, США. Колись тут була колія і Кути були останньою зупинкою. То наші підприємливі люди експортували гуцульську кераміку до Європи. Дуже багато виробів є у Румунії, де пише – Кuty.

Забрали синій – забрали життя

Майстрів, які роблять кутську кераміку, нині теж небагато. Серед них Василь Ігошин з села Старі Кути. Розказує про ще одну її особливість – додавання блакитного, синього кольору.

Він був присутній до Другої світової, поки не прийшли совіти, – розповідає майстер. – Коли були австрійці, їм цей колір не заважав, а «совєти» побачили у цьому націоналізм. Синій і жовтий їм резонував. І дотепер вони, як бик на тряпку, на синьо-жовтий кидаються. І заборонили синій, бо це націоналізм, бандеровці. І вже майстри робили без нього, і кераміка стала трошки нежива. У мене є фотографії тих післявоєнних виробів. Так, є узор, геометрія, але воно не має життя.

Також на занепад кутської кераміки вплинули й інші процеси. Наприклад, майстрам ввели норми, які вони мали виконати за місяць, тож люди почали спрощувати орнаменти. Вже у 1980-х там були лінійки, хвильки, квіточки й трошки листочків, неповторність втратилась. А у 1990-х роках керамічний цех взагалі закрили.

Василь Ігошин зізнається, що почав займатися саме кутською керамікою лише цього року. Досі робив те, що замовляли, за що платили. Але, каже, коріння перемогло.

І воно стало досить популярне, – говорить майстер. – А було не популярне, бо технологія складна й затратна. Тяжкий процес, багато не зробиш. За кожним виробом треба бігати й слідкувати, як за малою дитиною. Є купа нюансів, яких мусиш строго дотриматися. А чим більше над виробом роботи, тим більша його вартість. Зараз люди вже розуміють. Прийшло розуміння, що це наше – і воно не може коштувати копійки.

Світлана Лелик


Переглядів: 16 | Додав: Dnister









Пошук на сторінці
Статистика

Locations of visitors to this page
 
Кнопка сторінки

Івано-Франківська обласна організація НСКУ

 


Наші друзі





Відлуння віків Вишивка Оксани Чемеринської
 
©2010 - 24. Ідея, автор, збір і систематизація матеріалів - 
Почесний краєзнавець
України 
Андрій Чемеринський. 


Матеріали авторів розміщені виключно для популяризації та зацікавлення історією рідного краю. 
Висловлюємо подяку авторам за їхню нелегку працю! 
Через технічні можливості сторінки ми не можемо подати посилання (гіперлінк), проте вкажемо прізвище автора (або ресурс походження). 
Нашим завданням є збір масиву інформації з різних джерел - щоб зацікавлені особи мали можливість з нею працювати. Ряд інтернет - сторінок з часом втрачають свої попередні публікації, ми старатимемося їх зберегти на цьому ресурсі. 

Подання власних дописів та досліджень для розміщення на сторінці вітається.

Спілка та веб - сторінка не є власником авторських матеріалів, тільки популяризує їх для загальної обізнаності.

Офіційна позиція Спілки може бути відмінною від думки поданої в авторських матеріалах. 

Copyright MyCorp © 2024