П`ятниця, 26.04.2024, 17:11:06

 
Меню сторінки
 
Анонси подій
 
Нові світлини

 
Важливі події

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

 
Календар новин
«  Грудень 2021  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
 
Архів новин
Головна » 2021 » Грудень » 23 » Знаний коломийський фотограф Александр Кіблер
20:59:15
Знаний коломийський фотограф Александр Кіблер

У першій половині ХХ сторіччя не було, мабуть, в Коломиї жодної людини, яка б не знала Александра Кіблера, майстерного фотографа, чиї світлини й до сьогодні можна побачити в сімейних архівах чи не кожної корінної коломийської родини. З упізнаваністю цього пана не могли, впевнена, конкурувати навіть гімназійні професори чи радники магістрату, бо ж користувалися його послугами всі. Не зникло його прізвище з лексикону й тепер – каварня «Кіблер» в будівлі колишнього фотосалону майстра приваблює містян смаколиками.

Батько Александра Валентин Кіблер, німець за національністю, прибув до Львова з Франкфурта-на-Майні й через якийсь час відкрив там власну друкарню. Можливо, мав намір передати свою справу синові, але той захопився фотографією настільки, що всупереч волі батька таки навчився цьому ремеслу й навіть самостійно вже в молодому віці заробив гроші на відкриття свого закладу. А було так: настоятель домініканського монастиря в Підкаменю на Львівщині замовив у Кіблера світлину образу Матері Божої, що був вмурований в стіні. Якісно виконати це завдання видавалося неможливим, оскільки до образу не було потрібного доступу та ще й з вітражного вікна на нього падали різнокольорові відблиски. Але молодий фотограф не бажав так швидко відступати, тож знайшов несподіваний вихід: скориставшись відсутністю настоятеля, домовився з ченцями й демонтував частину стіни та, вибравши образ, сфотографував його при більш відповідних освітленні й розташуванні. До повернення настоятеля все було на своїх місцях. І хоч монахи таки не втримали таємниці, все ж, настоятель, побачивши дуже високого класу світлину, змінив лють на милість і замовив у Александра знимки інших старовинних полотен монастиря. Як розповідала багатолітня помічниця А. Кіблера Марія Копчук, саме на зароблені тоді кошти він зміг відкрити власну фотомайстерню у Львові. Є дані, що ще 1900 року його заклад діяв там на вул. Баторі, 32. Чому й коли точно перебрався до нашого міста – невідомо. Та спершу його фотоательє розташовувалося за адресою вул. Валова, 6 (будинок не зберігся), а вже від 1903 року мешкав і працював у споруді на вулиці Франца Йосифа, 15 (тепер – бульвар Лесі Українки) – саме так зазначено в будинковій книзі. Тож виходить, що в цьому році фотосалон європейського взірця й був збудований. Хоча, згідно зі спогадами його учня, знаного фотомитця Романа Барана, відкриття салону відбулося напередодні приїзду до Коломиї престолонаслідника Кароля з дружиною Зитою у 1912 р. Так чи інакше, на першому поверсі двоповерхової будівлі було два павільйони, оснащених високоякісним обладнанням, за переказами, привезеним з паризької виставки. Це, зокрема, найсучасніші фотоапарати німецької фірми «Фоклендер», швейцарської «Гольдман», яка надавала коломийському майстрові знижку на 25%, павільйонна камера «Геліар», оптичні вироби та об’єктиви англійської фірми «Дальмеєр». А з Відня, зі слів М. Копчук, доставили для ательє великі скляні вітрини, за якими містилася одна з найкращих виставок фотопортрету в Галичині. Її добре видно на єдиній світлині будівлі початку ХХ ст. До Першої світової війни А. Кіблер мав близько десяти працівників, у числі яких і художник для здійснення композиційної картини фотографованих осіб. Якнайкращій композиції сприяли й вишуканої форми столики, крісла, лавочки, а також декілька варіантів мальованих декорацій, що розміщувалися на стіні, як фон для знимки. Ось чому всі світлини вражають не лише якісним виконанням, але й цікавою композицією. Надзвичайно важливу роль відігравало й освітлення, яке підбиралося для кожної людини індивідуально, тому залежно від погодніх умов та пори дня використовувалася права або ліва сторона павільйону. Північна частина мала скляний дах, розташований під кутом 65 град., і таку ж стіну, а за допомогою спеціально розміщених штор можна було регулювати напрямок і силу світла. Отже, Кіблером, як і іншими фотографами того часу, застосовувалося лише природнє освітлення, що надавало зображенню «м’якості» й відрізняє давні знимки від сучасних. Електрифікований павільйон з прожекторами, що теж з’явився в Кіблеровому ательє дещо згодом, використовувався для групових світлин. За допомогою саме денного світла й проявляв він знимки по декілька годин. 

В інтернеті знаходимо інформацію, що А. Кіблер світлив навіть молоде подружжя Габсбургів – Кароля, згодом імператора, і Зиту – коли ті 1912 року декілька місяців мешкали в Коломиї. Це цілком можливо, адже не випадково саме в цьому році коломийський майстер – єдиний у нашому місті – отримав титул придворного фотографа Кароля Франца Йосифа. Виконав для подружжя низку портретів, які, мабуть, публікувалися, але без вказання автора, тож цікаво було б їх ідентифікувати.

У 1920 – 1930-і роки з різних причин Александр Кіблер уже не мав можливості утримувати багато працівників, але йому допомагали учні, які переймали мистецтво світла й тіні у вже добре знаного майстра. Це зокрема українка Михайлина Гнатковська, перша коломийська жінка-фотограф, згодом власниця фотоательє на вул. Пілсудського (тепер – В. Чорновола), 16, а також Богдан Кічак. Обидвоє після війни емігрували з сім’ями до Польщі, де займалися фотосправою. Найдовше працювала в Кіблера згадана вже М. Копчук, яка не раз ділилася цікавими епізодами з життя коломийського фотомитця. Розповідала, що А. Кіблер був не лише фотографом, художником, мусив мати знання й навички з хімії та фізики, а й проявив себе раціоналізатором та винахідником в царині фотографії. В 1930-х роках його ательє відвідали представники фірми «Кодак», можливо, пропонуючи якусь продукцію, й були вражені, побачивши пристрій для збільшення фотографій, сконструйований самим А. Кіблером. Цей пристрій давав можливість виготовляти портрети великих розмірів, в той час, як «Кодак» нічого подібного ще не випускав. За переказами, був фотограф ще й одним із співвласників кінотеатру в Коломиї, але М. Копчук про це не згадувала.

Під час німецької окупації переховував він командира радянських партизанів Сидора Ковпака, якого пораненого привіз до Коломиї з гір у фірі якийсь пан Зарицький. Згідно з розповідями коломиян, С. Ковпак мешкав у будиночку десь на розі сучасних вулиць Довбуша і М. Коцюбинського (не зберігся), але велику роль у цьому відіграв таки А. Кіблер. Спасіння командира партизанів забезпечило відносно безтурботне життя фотографові в радянські часи. Але одразу після війни його ательє було пограбоване, частково знищені обладнання й інші речі, а червоноармійці, подейкують, зірваним з меблів плюшем чистили собі взуття. Та С. Ковпак, ставши впливовою людиною в СРСР, домігся збереження у приватній власності А. Кіблєра його фотоательє з помешканням. Нечувана річ для радянських порядків! Чи може для цього були й інші причини? Тож не все ще знаємо про цю непересічну людину, завдяки якій посміхаються до нас зі старих світлин відомі й невідомі нам коломияни. А роботи майстра справді неперевершені! Це й чудові портрети, зокрема виконані з застосуванням «рембрандтівського» освітлення, родинні та зворушливі дитячі знимки, фотографії учнівських груп та колег, вишуканих пань та селян у колоритному народному вбранні. Серед них і рідкісні – виконані не на фотопапері, а на склі, дереві, металі й навіть шовку. Мабуть, коштували такі світлини дорого, тому замовляли їх нечасто. Традиційно фото були наклеєні на паспарту з дуже щільного картону з підписом автора, адресою й мистецькою емблемою фотоательє на звороті.  

Проживши 90 років, понад 60 з них знимкувавши містян і мешканців Коломийщини, Александр Кіблер помер 22 травня 1964 р. й похований на старому українському цвинтарі. Дружина покинула цей світ значно раніше, а дітей подружжя не мало. Тож частину будинку з фотообладнанням, вцілілими світлинами, негативами та меблями успадкувала М. Копчук. Дещо з цього згодом передала Музеєві історії міста Коломиї, в якому ще в 1990-х роках експонувалася велика виставка робіт славетного фотографа. Відділ, присвячений А. Кіблерові, є в музейній експозиції й тепер, а колекція його світлин і меморіальних речей продовжує поповнюватися.

Музей історії міста Коломиї запрошує на презентацію колекції меморіальних речей знаного коломийського фотографа Александра Кіблера, зокрема й тих, які слугували декором і доповненням для світлин. Все обладнання фотосалону майстер заповідав своїй довголітній помічниці Марії Копчук, а після її смерті уцілілі реліквії зберегла коломиянка Надія Луців, у якої й придбав їх нещодавно музей.

Презентація відбудеться 23 грудня о 15 годині. Тут ви зможете оглянути різної форми столики, чавунну вишукану пічку та інші предмети з фотоательє А. Кіблера, а також виставку його неперевершених світлин.

"Знаючи, що сотні фотографій майстра зберігаються в родинних альбомах, просимо долучитися всіх коломиян і до акції: поділися світлиною А. Кіблера на сторінці музею за цим посиланням й отримай можливість безкоштовно зазнимкуватися біля столика з його салону", - зазначають музейники.

Кочержук Мирослава,

наукова співробітниця

Музею історії міста Коломиї


Переглядів: 235 | Додав: Dnister









Пошук на сторінці
Статистика

Locations of visitors to this page
 
Кнопка сторінки

Івано-Франківська обласна організація НСКУ

 


Наші друзі







Відлуння віків Вишивка Оксани Чемеринської
 
©2010 - 24. 
Ідея, автор, збір і систематизація матеріалів - 
Почесний краєзнавець
України 
Андрій Чемеринський. 


Матеріали авторів розміщені виключно для популяризації та зацікавлення історією рідного краю. 
Висловлюємо подяку авторам за їхню нелегку працю! 
Через технічні можливості сторінки ми не можемо подати посилання (гіперлінк), проте вкажемо прізвище автора (або ресурс походження). 
Нашим завданням є збір масиву інформації з різних джерел - щоб зацікавлені особи мали можливість з нею працювати. Ряд інтернет - сторінок з часом втрачають свої попередні публікації, ми старатимемося їх зберегти на цьому ресурсі. 

Подання власних дописів та досліджень для розміщення на сторінці вітається.

Спілка та веб - сторінка не є власником авторських матеріалів, тільки популяризує їх для загальної обізнаності.

Офіційна позиція Спілки може бути відмінною від думки поданої в авторських матеріалах. 

Copyright MyCorp © 2024