П`ятниця, 26.04.2024, 09:43:35

 
Меню сторінки
 
Анонси подій
 
Нові світлини

 
Важливі події

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

 
Календар новин
«  Липень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
 
Архів новин
Головна » 2020 » Липень » 1 » Старі хроніки: Як на станції Саджавка працював вокзал-туалет
22:01:55
Старі хроніки: Як на станції Саджавка працював вокзал-туалет

Наприкінці ХІХ століття  австрійська влада активно розбудовувала на Прикарпатті залізниці місцевого значення, колії повинні були замінити биті шляхи як для пасажирських, так і для вантажних перевезень. Щоправда, інфраструктура залізничних станцій подекуди була дуже слабенькою.

У червні 1910 року краківський тижневик Nowości Illustrowane оприлюднив вражаючий фотофакт зі станції Саджавка (тепер – село в Надвірнянському районі), що розташована на залізничній гілці «Коломия – Делятин», яку лише десять років, як ввели в експлуатацію.

“Це жарт чи правда? Але ж правда, найочевидніша правда, яка можлива тільки в Галичині, під турботливою опікою краю з боку уряду”, – іронізували тодішні газетярі, очевидно, маючи на увазі щедрі, як і тепер, обіцянки влади виділяти кошти на будівництво залізниць.

Ще у 1869 році в Австро-Угорщині було прийнято закон, який звільняв всі залізничні підприємства від оподаткування. До того ж Галичина стала першим коронним краєм імперії, який вирішив із місцевого бюджету підтримувати будівництво місцевих залізниць: у травні 1893 року галицький крайовий сейм затвердив щорічну дотацію на будівництво залізниць в розмірі 600 тисяч корон (приблизно 60 мільйонів гривень за нинішніми мірками – авт.).

Як розподілялися ці кошти і в який спосіб підприємці перемагали у тогочасних тендерах на будівництво колій, тепер достеменно невідомо, хоча можна припустити, що за останніх сто років мало що змінилося. В архівних матеріалах збереглася інформація, що витрати на 28,9-кілометровий відтинок «Коломия – Делятин» склали 1,7 мільйона корон (приблизно 170 мільйонів гривень). Ймовірно, в цю суму було закладено і спорудження інфраструктурних об’єктів, один із яких на станції Саджавка буквально вражав подорожніх.

“Розташований цей унікальний об’єкт на лінії «Коломия – Делятин», на станції Саджавка. На цій станції, окрім місця для справляння природних потреб і стовпа з її назвою, більше нічого немає. Кожен потяг, який прибуває сюди, зупиняється біля туалету, як біля залізничного двірця, і всі пасажири, які подорожують тією лінією, змушені оглядати цю аномалію ХХ століття”, – описувала незвичайний вокзал-туалет краківська газета.

Галицькі журналісти нарікали на те, що цією дорогою часто мандрують різні фабриканти із Угорщини, які зацікавлені в налагоджені бізнесу на Галичині через оголошений  у той час бойкот пруських (німецьких) товарів. Мовляв, така головна споруда на залізничній станції  створює не найкраще враження про економіку та культуру краю.

“Зрозуміло, що у приїжджих це видовище викликає веселість і дотепи на тему галицько-австрійської господарки, однак для нас це річ прикра і сумна”, – зауважив автор допису до опублікованого фото, на якому гурт дітей та молоді обступив єдине приміщення на станції Саджавка, на якому німецькою мовою зроблено надпис “Abort” у значенні туалет.  

Газетярі зауважили, що за той час, відколи існує ця залізнична лінія, можна би було вже поставити хоча б скромний навіс, під яким пасажири у випадку негоди могли би сховатися.

“За нечувано високу плату, яку бере за поїздки залізниця, можна було б краще постаратися для подорожніх. Справою скандального пристанку в Саджавці повинні зайнятися депутати парламенту”, – обурювався тижневик Nowości Illustrowane.    

Треба сказати, що на цій залізничній гілці не вдавалося знайти кошти і на потрібніші та нагальніші ремонтні роботи. Ще у 1903 році, коли минуло лише пару років від часу її введення в експлуатацію, ця колія буквально посипалася.

“На новозбудованій місцевій залізничній лінії «Коломия – Делятин – Стефанівка» потрібно замінити 30 об’єктів, а саме мостиків та фундаментів, майже половину усіх на цій лінії, тому що камінь, який використовувався для них, зараз просто кришиться на пісок. Негайної заміни  потребує 9 об’єктів”, – повідомляла тоді газета Kuryer Lwowski.

Як зауважили тогочасні газетярі, будівництво цієї лінії здійснювали підприємці Шимберський та Брейтер. Приймальна комісія визнала їх роботу доброю, а річна гарантія на безкоштовний ремонт уже минула. Тому весь тягар витрат на реконструкцію було покладено на державний бюджет, кошти з якого, як і тепер, потрапляли за призначенням з великими бюрократичними труднощами та, судячи з незадовільної якості робіт, після чималих відкатів чиновникам.

НОРВАКС


Переглядів: 191 | Додав: Dnister









Пошук на сторінці
Статистика

Locations of visitors to this page
 
Кнопка сторінки

Івано-Франківська обласна організація НСКУ

 


Наші друзі







Відлуння віків Вишивка Оксани Чемеринської
 
©2010 - 24. 
Ідея, автор, збір і систематизація матеріалів - 
Почесний краєзнавець
України 
Андрій Чемеринський. 


Матеріали авторів розміщені виключно для популяризації та зацікавлення історією рідного краю. 
Висловлюємо подяку авторам за їхню нелегку працю! 
Через технічні можливості сторінки ми не можемо подати посилання (гіперлінк), проте вкажемо прізвище автора (або ресурс походження). 
Нашим завданням є збір масиву інформації з різних джерел - щоб зацікавлені особи мали можливість з нею працювати. Ряд інтернет - сторінок з часом втрачають свої попередні публікації, ми старатимемося їх зберегти на цьому ресурсі. 

Подання власних дописів та досліджень для розміщення на сторінці вітається.

Спілка та веб - сторінка не є власником авторських матеріалів, тільки популяризує їх для загальної обізнаності.

Офіційна позиція Спілки може бути відмінною від думки поданої в авторських матеріалах. 

Copyright MyCorp © 2024