22 квітня 2021 року Івано-Франківська обласна організація Національної спілки краєзнавців України, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника та Івано-Франківський обласний державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді провели Всеукраїнську науково-практичну онлайн-конференцію «Історико-краєзнавча діяльність у закладах освіти: проблеми і перспективи» за участі першого заступника голови Національної спілки краєзнавців України Руслани Вікторівни Маньковської.
Метою конференції було розширення знань про історичне краєзнавство як комплексне вивчення історії краю і громадський рух, вивчення методики історико-краєзнавчої роботи як однієї з важливих її форм у закладах освіти; упорядкування дослідження про рідний край та їх джерельну базу, способи використання, форми організації краєзнавчої діяльності, застосування краєзнавчих знань в освітньому процесі; засвоєння і поглиблення теоретичних та практичних умінь і навичок педагогів, студентів й учнів з організації історико-краєзнавчої, пошукової, музейної, пам’яткоохоронної діяльності в закладах освіти; формування загальних, спеціальних, професійних компетентностей, необхідних для ефективного розв’язування стандартних і нестандартних комплексних задач у професійній педагогічній діяльності.
Співорганізаторами конференції виступили: Міністерство освіти і науки України, Національна спілка краєзнавців України, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Івано-Франківська обласна організація Національної спілки краєзнавців України, Департамент освіти, науки та молодіжної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації, Факультет історії, політології і міжнародних відносин, Кафедра історії України і методики викладання історії, Івано-Франківський обласний державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді, на базі якого і був проведений цей захід.
Вступним словом роботу конференції розпочав Ігор Євгенович Цепенда, доктор політичних наук, професор, ректор ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника».
Учасників конференції вітали: Гаврилюк Ігор Олегович – заступник директора, начальник управління освіти і науки департаменту освіти, науки та молодіжної політики облдержадміністрації, Косило Михайло Юрійович – кандидат педагогічних наук, голова Івано-Франківської обласної організації Національної спілки краєзнавців України, директор Івано-Франківського обласного державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді, Райківський Ігор Ярославович – доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри історії України і методики викладання історії ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника».
В рамках роботи пленарного й секційних засідань з доповідями виступали близько 50 учасників.
Руслана Вікторівна Маньковська − доктор історичних наук, провідний науковий співробітник відділу історії України другої половини ХХ ст. Інституту історії України НАН України, перший заступник голови Національної спілки краєзнавців України, Заслужений працівник культури України − привітала учасників конференції та виступила з доповіддю «Музейна педагогіка в освітньо-виховному просторі України», в якій наголосила на усвідомленні й реалізації музейної педагогіки у закладах освіти. Під час свого виступу Руслана Вікторівна звернула увагу на важливість співпраці громадських організацій та закладів освіти при проведенні історико-краєзнавчої діяльності.
Дмитро Григорович Омельченко – заступник директора з навчально-виховної роботи Українського державного центру національно-патріотичного виховання, краєзнавства і туризму учнівської молоді − у своїй доповіді «Форми та засоби організації краєзнавчо-дослідницької роботи у закладах освіти» ознайомив присутніх з експедиціями, акціями та конкурсами, які проводяться Українським державним центром національно-патріотичного виховання, краєзнавства і туризму учнівської молоді.
Ярослав Іванович Треф’як – кандидат педагогічних наук, доцент − під час свого виступу розповів про Методику використання краєзнавчих матеріалів на уроках історії та в позакласній роботі.
Загалом, робота конференції відбувалась за такими напрямами (секціями):
– Інноваційні підходи до історичного краєзнавства у різних ланках (складниках) освіти: загальній середній, позашкільній, спеціальній, професійно-технічній, післядипломній, фаховій передвищій, вищій.
– Організація та проведення науково-дослідницької, пошуково-краєзнавчої діяльності у закладах освіти.
– Музей закладу освіти як платформа краєзнавчих досліджень в контексті Нової української школи.
– Освітній процес з історичного краєзнавства та концептуальні засади Нової української школи.
– Краєзнавство як дійовий засіб патріотичного виховання.
У підсумку роботи конференції були прийняті рекомендації щодо перспектив розвитку історико-краєзнавчої діяльності у закладах освіти в Україні. За матеріалами конференції планується видання наукового збірника. |