Попри нинішні соціально-економічні негаразди культурно-просвітницьке життя в Бурштині не згасає. Палац енерґетиків «Прометей», повнофігурний пам'ятник Тарасові Шевченку, пам'ятник Невідомому солдату, пам'ятник Ользі Басараб, музей Ольги Басараб, музей історії Бурштинської ТЕС, музей ОУН-УПА - перлини Галицького краю, розташовані у бурштиновому місті. Родзинкою є історико-етнографічний музей «Берегиня», так званий Музей Опілля. 1500 експонатів, 10 відділів, тисячі відвідувачів з усього краю - і це не повний список здобутків музею за десятилітню історію. За великих старань нинішнього директора музею Тамари Григорівни Гусар і за сприяння дирекції Бурштинського енергетичного коледжу й науково-методичного центру культури Прикарпаття ще у далекому 2000-му був заснований історико-етнографічний музей «Берегиня». Приміщення для музею (актовий зал у гуртожитку і дві кімнати) надав коледж. Плідною працею творився музей, а 4 грудня 2001 р. на Введення була відкрита експозиція, яка складається з етнографічних та археологічних експонатів. Але разом із відкриттям з'явилося багато проблем. І головною з них є виділення музею міською радою належного приміщення. Як вона вирішується і чому не вирішується, і з'ясовував наш кореспондент Олександр Федоришин, спілкуючись із усіма причетними до справи. ТАМАРА ГУСАР - директор музею «Берегиня»: - Тамаро Григорівно, яка ситуація склалась на сьогодні? - Справа в тому, що наш музей на сьогоднішній день є державним, але, на превеликий жаль, ми знаходимося в приміщенні, абсолютно не пристосованому для музею, тобто в актовій залі гуртожитку Бурштинського енергетичного коледжу. Нам тут надзвичайно тісно і тому можемо виставити хіба що половину експонатів, які маємо. А решту ховаємо у всіляких ящиках, скринях, де тільки можемо. По-друге, це приміщення коледжу, який хотівби використати його в своїх інтересах бо, як бачите, це актовий зал гуртожитку, де живуть студенти. Ми давно добиваємося нового приміщення під музей і нарешті попередня міська влада, яку очолював Ярослав Громко, дала нам добру надію, хоч це було дуже не просто. Вона викупила під музей приміщення колишньої контори колгоспу. Це двоповерховий будинок, який знаходиться біля нової церкви. Проблема полягала в тому, що це власність пайовиків, тобто колективної громади. Але пан Громко пройшов через ряд різних рогаток. Були суди. Крапку поставив Київський господарський суд, який підтвердив, що це приміщення викуповується міською радою спеціально під музей. Попередня міська рада розпочала і ремонт цієї будівлі, її перекрили, бо дах протікав і була загроза руйнації, провели каналізацію і водопровід. Готовий чудовий проект музею, розрахований на два поверхи, який зробив відомий івано-франківський художник Богдан Губаль, і згідно проекту всередині вже розібрали стіни й перегородки, зняли підлогу для того, щоб ставити плитку. Але після виборів прийшла нова міська рада на чолі з Петром Курляком і чомусь було заявлено про те, що це приміщення не буде належати музею. Це для нас було великою несподіванкою, як грім з ясного неба, бо ж перед виборами лунали запевнення про незаперечну підтримку культури. От такий прикрий поворот. Так, були громадські слухання з цього приводу і бурштинці висловилися за музей... - Яка мотивація нової міської ради щодо відібрання у вас цієї будівлі? - Міська рада й особливо пан Курляк вважають, що на першому поверсі, так спочатку було сказано, буде музей, хоч перший поверх нас не влаштовує. Ми перший поверх і тут фактично маємо. А другий поверх - буде церковне приміщення. Там, мовляв, будуть і класи для учнів церкви, там буде зал прийому гостей, які приїжджають до церкви. Пізніше взагалі було заявлено, що музей не буде там зовсім, перший поверх буде переданий на користування бібліотеці, а другий - церкві. Міський голова заявив, що є ймовірність перенесення музею до Палацу культури. Але ж музей - державний і, зрештою, відповідних приміщень у нього немає. Побивається цим і директор енергетичного коледжу Олександр Джура, який буквально вклав душу у створення музею і дуже хвилюється з приводу цього питання. Справді, там місця під такий багатий музей нема. Що стосується ставлення священиків, то отець Богдан Демків не раз заявляв, і мені особисто казав, проте, що їм це приміщення не потрібне. Воно потребує капітального ремонту, а їм необхідні гроші для того, щоб закінчити храм. Церква збудована за новим європейським зразком і має цокольне приміщення заввишки три з половиною метри. Там є місце на все: на класи, і для гостей, і для гардеробу, і для бібліотеки. - А ви спілкувалися з паном Курляком? - З паном Курляком спілкувалася. Я пішла до нього. Це було після виборів. Моя мета була просто познайомитись і запросити пана Петра з його командою до музею, щоб він подивився на умови, в яких ми перебуваємо, й оглянув наші експонати, їхню цінність та унікальність. Але і після цього було заявлено, що музею в купленій будівлі не місце. І з цього моменту все почалося. Потім були громадські слухання, суперечки, протистояння. Словом, проблему актуалізували, але не розв'язали... ПЕТРО КУРЛЯК - міський голова Бурштина: - Петре Івановичу, як Ви оцінюєте ситуацію з музеєм «Берегиня»? - Навколо цього питання є частина правди і частина неправди. Ми дійсно маємо музей «Берегиня», який знаходиться в непристосованому приміщенні - в гуртожитку Бурштинського енергетичного коледжу. Загальна площа цього музею - 90 метрів квадратних. І ще ми маємо приміщення колишньої колгоспної контори - двоповерхове приміщення загальною площею 400 метрів квадратних плюс мансардний поверх. Воно знаходиться поруч з подвір'ям церкви Святого Йосафата. Виходячи з того, що храм справді дуже великий, вважаю за потрібне знайти приміщення для резиденції церкви. У нас у Бурштині є три діючі церкви і жодна з них не має такої споруди. Друге, що мало би бути там, це як мінімум 2-3 кімнати для недільної школи. Так, мої опоненти можуть казати, що такі класи є під церквою, але це напівпідвальні приміщення. Ці люди не вникають глибоко в проблему. У цих класах стіни вже вкрилися грибком. І вони абсолютно не пристосовані для навчання дітей. Зараз є три дитячі групи (кожна до 25 дітей). Тому вважаю, що наші діти не повинні вчитися в підвалах, а в нормальних, пристосованих для цього, класах. Ну і третє, що би мало бути там, - це своєрідний конференц-зал, де духовенство могло б проводити свої організаційні заходи. Тому що сьогодні для проведення цих заходів наше міське духовенство проситься чи у вище професійне училище, чи у якусь школу. Опоненти можуть сказати: «А що робити з приміщенням під церквою?». Це питання церкви, але, на мою думку, в першу чергу, під церквою повинен бути церковний архів. У підвалі можуть бути майстерні, складські приміщення, гардеробні й навіть читальні, чи, скажімо, кімнати для внутрішнього користування. Тому я пропонував перший поверх віддати музею «Берегиня» і чистої площі там до 175 метрів квадратних. Переконаний, що цього достатньо, шоб там розташувався музей. Ми не говоримо, що музей «Берегиня» нам не потрібен. Звичайно, потрібен, адже інших таких музеїв нема. І мова не йде про його закриття, а про розташування. Зокрема, в Палаці культури «Прометей». До речі, там уже є два музеї: Музей БуТЕС і Музей визвольних змагань. І логічно, якщо в цьому місці, де хороша інфраструктура, де є все необхідне для того, щоб прийняти чи туристів, чи гостей міста... Є економічна сторона цього питання. Так, приміщення контори купили за 30 тис. гривень, але тепер, щоб його довести до нормального стану, треба вкласти ще 250-300 тисяч. Бюджет міста на рік - 640 тисяч гривень. Тобто, якщо адекватно до наших міських проблем виділяти хоч якусь суму щороку (а максимум можна виділити на рік 50 тисяч гривень), то реставровувати приміщення ми будемо мінімум п'ять років. І ще один економічний момент. Засновниками музею є чи були обласна рада і енергетичний коледж. Якщо вони були засновниками, то нехай його і фінансують. Окрім того, працівники музею отримують зарплату від районного управління культури. Та ніхто не говорить, що допоможе коштами. Отож музей не належить місту, ми не платимо зарплату співробітникам, ми не є засновниками, але, виходить, повинні забезпечувати чужий музей. Якщо поставити питання принципово, то засновники і ті, в кого він на балансі, нехай би допомагали. А вони надумали вирішити проблему чужими руками. Але в місті є й інші проблеми, які потребують вирішення. А рішення розташування музею я ще не прийняв. - Відомо, що є спонсори, які готові надати фінанси й закінчити реконструювання будівлі без міської скарбниці. - Я не бачив жодної пропозиції щодо фінансування цього проекту. Якщо ж вони є, нехай приходять, кладуть на на наш позабюджетний рахунок кошти. І ми їх будемо використовувати на ремонт цього приміщення. - Якщо завтра інвестор запропонує гроші, чи будете Ви готові віддати будівлю? Я буду готовий віддати тільки перший поверх... - Щодо церкви... Отець Богдан Демків говорив про те, що йому потрібні кошти на добудову храму, а не для нових проектів. - Кожна церква має резиденцію. Резиденція - це окремий будинок. Вона не може бути в підвальному приміщенні. Треба дотримуватися протоколу офіційних прийомів. Ми не маємо права приймати владик у напівпідвальних приміщеннях. Така позиція отця Демківа мені не зрозуміла. Можу сказати більше. Я був на прийомі у владики Війтишина і він дав на це добро. Дивно, що отець Богдан має іншу думку, ніж владика. Але це його власна точка зору і він має на неї право. А я маю право використовувати пораду й благословення владики Володимира Війтишина. Це дає підстави говорити, що церква потребує такого приміщення.
Чим би не закінчилося це протистояння, музей - це, перш за все храм минулого, духовний дім нації - кому як не нам, українцям, потрібно дбати про свою історичну спадщину... Олександр ФЕДОРИШИН, кореспондент «Галицької Просвіти» |