П`ятниця, 23.05.2025, 07:09:28

 
Меню сторінки
 
Анонси подій
 
Нові світлини

 
Важливі події

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

 
Календар новин
«  Травень 2025  »
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
 
Архів новин
Головна » 2025 » Травень » 8 » Кептар, що вартує як корова. На Косівщині мати з донькою відроджують моду на кептарі та сердаки
09:59:09
Кептар, що вартує як корова. На Косівщині мати з донькою відроджують моду на кептарі та сердаки

Катерина і Сюзанна Словак – єдині на Косівщині та одні з небагатьох в Україні, хто шиє та розшиває традиційні кептарі й сердаки. Мама Катерина перейняла це вміння від свекрухи, а згодом передала доньці Сюзанні. І нині вони не просто виготовляють традиційне гуцульське вбрання, а й відроджують моду на кептар, пише Репортер.

Традиційний одяг у буденних образах

Як вчилася у Львові, то вдягала найпростіший кептарик, а всі питалися, чи можна купити. Так і спродала колекцію, яку мама нашила, – розповідає Сюзанна Словак. – Це триває і нині. На каву одягаю сердак просто тому, що настрій такий, навіть коли свята нема.

Сюзанна каже, традиційний кептар чи сердак – це верхній одяг. Тож його легко можна поєднати з будь-яким іншим одягом в буденних образах. До того ж це доволі практично і тепло навіть у морози.

У гуцулів завжди була багатошаровість – сорочка, кептар, зверху сердак, зверху ще манто якесь могло йти. Зараз все так само: якщо під низ вдягти термоодяг, нормальний светр, то в сердаку можна ходити  і в -20°C. Залежить від того, як одягтися, – говорить Сюзанна.

Замовлення на кептарі й сердаки вона отримує не лише від туристів чи любителів автентики, а й від гуцулів. Сюзанна каже, не у всіх традиційний одяг є. А якщо і зберігся від діда-прадіда, то хочеться чогось нового.

Гуцули зараз обов’язково хочуть мати сердак чи кептар. І це найкращі клієнти. Бо коли це залишається традиційним одягом там, де народилося, то це – найкраще, що може бути, – говорить Сюзанна Словак.

Традиції та новаторство

Традиційні сердаки та кептарі зі збереженням автентичного викрою та орнаменту на Косівщині шиють лише Сюзанна з мамою. Свої вироби продають під брендом “Оксюморон”. Пояснюють, що їхній одяг поєднує традиції і новаторство, мінімалізм і екстравагантність.

Ще одна-дві майстрині є на Верховинщині. Катерина Словак – теж родом з Верховинського району. Мама з донькою вміють розшивати кептарі й на Верховинський манір, і на Косівський.

Кептар – шкіряна жилетка з овчини та штучної шкіри, натурального каракуля, оздоблена нитками та іншими прикрасами. Для пошиття кептарів Сюзанна з мамою використовують польську овчину, бо та є м’якшою за виготовлену в Україні, з нею легше працювати.

В Україні овчину обробляють інакше – більший акцент робиться на вовну, яка йде назовні, а шкіра виглядає як вдасться. Натомість в кептарі саме шкіра йде назовні. Тож її вигляд має більше значення. Крім того, овчина має бути досить м’якою, аби на ній було зручно вишивати й вона не тріскалася, – пояснює майстриня. 

Залежно від матеріалу – натуральна овчина чи штучна шкіра – варіюється і ціна. В середньому кептар коштує як корова, каже Сюзанна. В обрахунку на гроші – близько 30 тисяч.

Від бабусі до доньки

Сюзанна навчалася на дизайнерку-модельєрку у Львові та Києві, тому всі вироби розкроює сама – за мірками клієнтів. Відтак і шиє все виключно під замовлення.

Вишивати мене навчила мама. Маму навчила свекруха, – розповідає Сюзанна. – Мамин дядько був колись кушніром, але не захотів її вчити, бо тоді це була чоловіча робота. І коли вже мама потрапила у невістки, то навчилася в моєї бабусі, яка шила різні кептарі.

Виготовлення сердака має простіші техніки: одяг розкроюють, зшивають та оздоблюють вишивкою. Тут значення мають кольори й орнаменти. А от кептар – більш кропіткий. 

Треба вкладати снурки, батки. І це займає багато часу. Кожен колір, яким вишито, – це батка. А здалека батки утворюють очко, – пояснює Сюзанна.

Відтак і часу на його виготовлення треба немало. В Карпатах літом всі мають роботу на вулиці, а за зиму можна було щось вшити – або сердак або кептар. Сюзанна каже, зараз у них із мамою рука набита, тому на кептар треба місяці зо два, а інколи й місяць, але це треба постаратися.

Сюзанна Словак показує кептар, якому близько 100 років. На ньому кольори не такі яскраві, леліток теж тоді ще не було. Каже, колись робили з того, що було. А от кептар її бабусі, нею ж і пошитий та оздоблений, вже яскравіший і кольори насиченіші – десь є ґудзик, лелітка, але ще немає бісеру.

Мама Катерина Словак перший кептар виготовила 25 років тому. Він з усіх трьох, які демонструє Сюзанна, – найбагатший за кольорами та оздобленням. Каже, це тому, що в той час вже можна було придбати декор – лелітки, ґудзики, бісер.

Спогад про Гуцульщину

Поверх кептаря взимку одягають сердак – короткий верхній одяг з вовняного сукна, розшитий вишивкою, ґудзиками та кольоровими шнурками. Він вже має рукави і шиють його не по фігурі, а лиш злегка приталеним, аби під нього помістився кептар. 

Сердаки Катерина Словак вчилася шити вже сама. Потім навчила й Сюзанну.

Мамин брат йшов в коляду на Різдво і каже: “Ти кептарі шиєш, то ти не вшиєш сардак?” І мама вшила. Тепер той сардак теж у нас є, – розповідає Сюзанна.

Нині Сюзанна шиє та оздоблює сердаки по-різному. Орнаменти ті ж, але може бути вишневий сардак з білою вишивкою або ж із чорною. І через те, що кольори інші, вони хоч і виглядають сучасно, все ж зберігається частина традиційності.

Тим, хто не готовий придбати і носити традиційне гуцульське вбрання, Сюзанна пропонує почати з аксесуара – кольорових китиць “дармовисів”, якими традиційно прикрашають сердак. 

Не всім потрібен сердак. Не всі можуть собі дозволити. Не кожен знає, як і з чим його носити. А китички це – спогад про Гуцульщину, щось своє. І їх можна на пояс, на сумку, на волосся, всюди, де душа бажає, – говорить Сюзанна Словак.

Ольга Суровська


Переглядів: 3 | Додав: Dnister









Пошук на сторінці
Статистика

Locations of visitors to this page
 
Кнопка сторінки

Івано-Франківська обласна організація НСКУ

 


Наші друзі





Відлуння віків Вишивка Оксани Чемеринської
 
©2010 - 25. Ідея, автор, збір і систематизація матеріалів - 
Почесний краєзнавець
України 
Андрій Чемеринський. 


Матеріали авторів розміщені виключно для популяризації та зацікавлення історією рідного краю. 
Висловлюємо подяку авторам за їхню нелегку працю! 
Через технічні можливості сторінки ми не можемо подати посилання (гіперлінк), проте вкажемо прізвище автора (або ресурс походження). 
Нашим завданням є збір масиву інформації з різних джерел - щоб зацікавлені особи мали можливість з нею працювати. Ряд інтернет - сторінок з часом втрачають свої попередні публікації, ми старатимемося їх зберегти на цьому ресурсі. 

Подання власних дописів та досліджень для розміщення на сторінці вітається.

Спілка та веб - сторінка не є власником авторських матеріалів, тільки популяризує їх для загальної обізнаності.

Офіційна позиція Спілки може бути відмінною від думки поданої в авторських матеріалах. 

Copyright MyCorp © 2025