П`ятниця, 23.05.2025, 06:40:26

 
Меню сторінки
 
Анонси подій
 
Нові світлини

 
Важливі події

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

 
Календар новин
«  Травень 2025  »
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
 
Архів новин
Головна » 2025 » Травень » 7 » Про музичну культуру княжої доби розповідає нововидана монографія професора Богдана Кіндратюка
08:56:46
Про музичну культуру княжої доби розповідає нововидана монографія професора Богдана Кіндратюка

В Івано-Франківську побачило світ друге – виправлене й доповнене – наукове видання доктора мистецтвознавства Карпатського національного університету ім. В. Стефаника професора Богдана Кіндратюка «Нариси музичного мистецтва Галицько-Волинського князівства», рекомендоване до друку вченою радою Навчально-наукового інституту мистецтв цього вишу.

Перше видання книжки прикарпатського дослідника музичної минувшини побачило світ ще 2001 року. А спонукою до другого видання з такою ж назвою, як зазначає його автор, «стала потреба не тільки внести окремі уточнення чи виправити допущені огріхи, а й оновлення методології наукового пошуку, модерні результати археологічних досліджень і медієвістичних студій стосовно розвитку мистецтва на Галицьких і Волинських землях княжої доби».

– Богдане Дмитровичу, як видається, серед причин вдруге видати монографію були не лише суто намагання науково удосконалити «Нариси…» минулих років, а й інші вагомі – не наукові – чинники?

– Перше видання книжки майже чверть століття тому я присвятив своїй мамі – вчительці Ганні Дмитрівні Спасюк, а нещодавнє – захисницям і захисникам України. Адже реалії змінилися – живемо у часі війни. Свого часу я написав статтю про дзвонарство церкви Святого Пантелеймона у селі Шевченковому Галицької громади до поважного збірника «Галич», який видає наш університет. Була нищівна рецензія на мою роботу – мовляв, вона не ґрунтується на джерелах. Її написав науковець Іван Кузьмінський – автор книжки про музичне мистецтво Перемиської землі й Холмщини. І цим своїм критичним відгуком він спонукав мене добре переосмислити все написане у статті й врахувати деякі зауваження. А коли я опублікував матеріал в іншому збірнику – в Ірпені на Київщині, де відбувалася наукова конференція, то надійшла сумна звістка про загибель добровольця І. Кузьмінського на фронті. Він – кавалер ордена «За мужність». Це спонукало мене присвятити друге видання «Нарисів…» захисникам і захисницям України...

Я показав рукопис книжки директору Центру медієвістичних студій КНУ ім. В. Стефаника доктору історичних наук і професору Мирославові Волощуку, і він дав низку слушних порад та зауважень. За три роки я перелопатив чимало історичних джерел і завершив монографію у прокладеному паном Мирославом концептуальному річищі.

– Загалом яка мета виходу у світ Ваших «Нарисів музичного мистецтва Галицько-Волинського князівства»?

– За понад 20 років з часу виходу першого видання з’явилося чимало нових наукових досліджень науковців. Наприклад, Віра Гупало дослідила археологію Звенигорода біля Львова, Святослав Терський – археологічні пам’ятки княжого Володимира – давнього Лучеська, Богдан Томенчук опублікував дуже багато наукових студій про Давній Галич і Галичину, Ігор Коваль узагальнив дослідження Вітольда Ауліха про археологію Давнього Галича…Тобто за роки накопичилися нові факти, з’явилися нові наукові прочитання й порівняльні дослідження давніх літописів, цікаві археологічні знахідки тощо. Тим-то постала можливість усі новітні дослідження описати ширше й у значно більшій за обсягами книжці.

– У монографії представлено до пів тисячі позицій використаних джерел, серед яких є й російськомовні та авторства російських науковців. Це технічна помилка чи Ваша свідома авторська позиція толерування наукової російщини тоді, коли українські бібліотеки позбуваються російського друкованого слова?

– Всі джерела, означені у моїй монографії, є в українських бібліотеках. І на нашу з моїм науковим керівником Юрієм Ясіновським думку, не все правильно у тому, що сьогодні вилучають з українських бібліотек всю російськомовну чи російську наукову літературу, дещо мало б залишатися. Адже результати наукових досліджень – це наукові факти. Звісно, росіяни гнуть свою лінію і відстоюють свою мету. Але ми маємо наші українські орієнтири, тож і знахідки, і факти оцінюємо об’єктивно, з погляду історичної достовірності.

У своїй монографії щонайперше прославляю музику Галицько-Волинського князівства, давню культуру нашого краю. І невипадково епіграфом до видання взяв слова Ромена Роллана «Музика – спів століть і квітка історії, що росте як у печалі, так і в радощах людства...». Всі факти, здобуті будь-якими дослідниками, аналізуємо з позицій давньої української культури. Археологи, наприклад, на території Галича зафіксували знахідки більш як 20 часових культур – від пам’яток палеоліту до нашої доби. Ми ж не винні, що давні пам’ятки візантійської музики опублікували у москві, де йдеться й про основні засади співу, зокрема деталізовано специфіку дзвонінь. Хіба маємо відмовлятися від таких фактів? До всього потрібно ставитися з розумом і нема нічого поганого, якщо я на деяких фактах з таких публікацій величатиму наш край. Коли творили музику греки й візантійці, то москви ще й у задумах не було. Для мене головне – факти.

– Яку роль, на Вашу думку, відіграють «Нариси...» у часі воєнних реалій України?

– Моя книжка – це історична пам’ять і засіб національної ідентифікації, підтвердження глибокого культурного коріння України. Чому, наприклад, так активно розвивалося християнство? Тому що мало міцну попередню основу, культурний ґрунт, а не зростало на голому місці. Чимало святилищ повідкривали й науково описали Богдан Томенчук, Микола Кугутяк та інші дослідники. На пустому місці ніщо не виникає, а нове стає продовженням минувшини. Музика віддавна була у війську й згуртовувала воїнів. З піснями на устах ішли у бій і віддавали свої життя борці за волю України.

На жаль, ми нині не чуємо музики княжої доби, але дещо таки залишилося у релігійних співах і церковних канонах. Є ґрунтовні дослідження давніх музичних інструментів... Я намагаюся показати особливості музичного мистецтва Галицько-Волинського князівства. Ми знаємо своє і, як свого часу закликав Б. Томенчук, ідемо через своє – до світового. Наприклад, перейнявши уставні засади з Візантії, а дзвони із Заходу, українці створили дзвонарство як вид музичного мистецтва.

Кожен, хто прочитає мою книжку, зрозуміє, що Україна має потужний культурний спадок минулого, який став підвалинами сучасного культурного розвою і характеризується унікальними ознаками, відмінними від культури російської. Галицько-Волинське князівство відіграло велику роль в українській культурній тяглості. Адже після падіння середньовічної Києво-Руської держави саме на цій території було створено умови, які більш ніж на сто років продовжили розвиток української культури…

Структура видання «Нариси музичного мистецтва Галицько-Волинського князівства» з переднім словом доктора мистецтвознавства й професора Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка Юрія Ясіновського чітко означена й має дев’ять основних розділів: «Передумови розвою музичного мистецтва в ареалі князівств Галицьких і Волинських земель», «Розвиток фольклорних жанрів», «Народна епіка, її творці та виконавці», «Скоморохи», «Рукописна книжність. Церковний спів», «Літописний Митуса: спроба переосмислення звичного образу», «Дзвони та дзвонарське мистецтво», «Освіта й музика», «Інструментальна культура, музика в побуті та війську». Серед довідкового апарату – список використаних джерел, іменний покажчик, покажчик географічних назв, предметний покажчик, кольорові й чорно-білі світлини та англомовні вкраплення дослідницьких наголосів.

…І насамкінець – про те, що найбільше мене зачепило під час ознайомлення із виданням. Коли прочитав монографію, то не лише посмакував добірною дослідницькою інформацією – у мені затремтіло відчуття національної гордості за свій край та ментальну причетність до його великої історії, споминальної вдячності тим, хто творив скарби в нашій минувшині, й уклінної молитви за кожного нині сущого галичанина, який творить обличчя Галичини сучасної доби на фронті і в тилу. Ця книжка, на моє переконання, образно кажучи, не для окраси запорошених і німих полиць, а для живого сучасного читання.

Довідка «Галичини»

Богдан Кіндратюк – український культуролог, музикознавець, медієвіст (дослідник середньовіччя), педагог. Народився у селі Прибилів на Тлумаччині. Навчався у місцевій школі, Снятинському культурно-освітньому училищі, Івано-Франківському педагогічному інституті ім. В. Стефаника та аспірантурі Київського педагогічного інституту ім. Максима Горького. Захистив 1990 року кандидатську дисертацію, а 2015-го – докторську на тему «Дзвонарська культура України». Доктор мистецтвознавства та професор кафедри методики музичного виховання і диригування Навчально-наукового інституту мистецтв ДВНЗ «Карпатський національний університет імені Василя Стефаника». Директор Центру дослідження дзвонарства. Дійсний член Наукового товариства ім. Т. Шевченка. Учитель вищої категорії. Автор низки монографій, науково-методичного посібника та багатьох наукових статей. Лауреат обласної премії ім. В. Стефаника у номінації «Мистецтвознавство».

Ігор Лазоришин


Переглядів: 5 | Додав: Dnister









Пошук на сторінці
Статистика

Locations of visitors to this page
 
Кнопка сторінки

Івано-Франківська обласна організація НСКУ

 


Наші друзі





Відлуння віків Вишивка Оксани Чемеринської
 
©2010 - 25. Ідея, автор, збір і систематизація матеріалів - 
Почесний краєзнавець
України 
Андрій Чемеринський. 


Матеріали авторів розміщені виключно для популяризації та зацікавлення історією рідного краю. 
Висловлюємо подяку авторам за їхню нелегку працю! 
Через технічні можливості сторінки ми не можемо подати посилання (гіперлінк), проте вкажемо прізвище автора (або ресурс походження). 
Нашим завданням є збір масиву інформації з різних джерел - щоб зацікавлені особи мали можливість з нею працювати. Ряд інтернет - сторінок з часом втрачають свої попередні публікації, ми старатимемося їх зберегти на цьому ресурсі. 

Подання власних дописів та досліджень для розміщення на сторінці вітається.

Спілка та веб - сторінка не є власником авторських матеріалів, тільки популяризує їх для загальної обізнаності.

Офіційна позиція Спілки може бути відмінною від думки поданої в авторських матеріалах. 

Copyright MyCorp © 2025