Субота, 18.05.2024, 16:24:35

 
Меню сторінки
 
Анонси подій
 
Нові світлини

 
Важливі події

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

 
Календар новин
«  Січень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
 
Архів новин
Головна » 2019 » Січень » 27 » Станиславівські оголошення: як у Франківську з'явилися мотоцикли
16:13:18
Станиславівські оголошення: як у Франківську з'явилися мотоцикли

У сучасному Івано-Франківську є немало прихильників байкерської культури, які час від часу влаштовують масштабні мотофестивалі. Перші ж любителі мотоциклів з'явилися на наших вулицях ще на початку ХХ ст. Тоді мотоцикли у Станиславові ще були рідкістю.
У міській пресі знаходимо правила, яких повинні були дотримуватися мотоциклісти у 1906 році. Водити мотоцикл могли особи, які досягли 18-річного віку, пройшли перевірку транспортного засобу й отримали дозвіл на його використання. Мотоцикліст мусив також здати водійський екзамен, а також оснастити свій транспорт сигнальним свистком та ліхтариками – одним для звичайного мотоцикла і двома для мотоцикла з коляскою. Їздити вулицями міста можна було зі швидкістю, яка не перевищувала 15 кілометрів за годину.

Газета “Кур’єр станиславівський” від 28 лютого 1909 р. розмістила рекламу мотоциклів німецького заводу в місті Некарсульм, який виробляв також велосипеди і моторизовані вози. Як бачимо з реклами, компанія по всій земній кулі продала близько 15 тисяч мотоциклів, які могли розвивати швидкість від 8 до 75 км. за годину.

Справжній бум цей вид транспорту пережив значно пізніше – у 20-х роках минулого століття. І це незважаючи на те, що мотоцикли у міжвоєнній Польщі були дуже дорогими – пристойний байк вартував близько півтори тисячі злотих при середній зарплаті 70-120 злотих у місяць. Тодішня преса зауважувала, що висока ціна пояснюється значним податковим тягарем. Причому сплачувати податки мусив не лише імпортер, а й покупець мотоцикла. Останнім ”писком” байкерської моди тоді були колеса, пофарбовані у різні кольори.

У Галичині діяв “Малопольський клуб мотоциклістів”, який час від часу влаштовував спортивні перегони. Так, у травні 1929 р. відбулися перегони на трасі Львів-Ворохта через Стрий і Станиславів, а у 1936 р. приходили великі змагання автомобілістів і мотоциклістів на Гуцульщині. Маршрут цих гонок об’єднував у собі територію трьох воєводств, відправною точкою був Львів. Мотоциклісти мусили проїжджати через Станиславів, Яремче, Ворохту, Коломию і Косів. На рівних дорогах байки розганялися до ста кілометрів у годину, а всього траса гонок налічувала 566 км. Для тодішніх змагань була характерна видовищність – учасники намагалися вразити публіку ефектними стрибками. Особливе місце у байкерському спорті займали зимові перегони, в яких брали участь лише найвідважніші.

Велика популярність мотоциклів мала й негативні наслідки, зокрема значну кількість аварій. В жовтні 1931 р. весь Станиславів був вражений трагічним випадком, який стався з відомим підприємцем Северином Снігуровичем. Він їхав у мотоциклі з коляскою разом зі своїм сином Андрієм, який мав у місті репутацію лихача і неодноразово потрапляв у дрібні аварії. Підприємець вирушав до Делятина у справах бізнесу і, мабуть, поспішав, бо мотоцикл їхав з великою швидкістю. В результаті тріснула шина на передньому колесі, а пан Снігурович отримав глибокі рани на обличчі та важкі забої різних частин тіла. Його син Андрій відбувся легшими травмами. Нещастя сталося поблизу від казарм піхоти – тепер тут офісний центр по вул. Грушевського, 22а.

В 1933 р. місцевий купець Мендель Фріман їхав на мотоциклі вулицею Собєського (тепер вул. Січових стрільців). Його обігнав інший мотоцикліст, але гоноровому купцю це дуже не сподобалось. Він зістрибнув з байка і спробував затримати сусіда. Це йому не вдалося, і розлючений купець рвонув з місця, намагаючись за будь-яку ціну випередити суперника. В результаті вчасно не помітив перехожого, в останній момент звернув убік, вилетів з мотоцикла і вдарився головою об край тротуару. Азартного водія у важкому стані відвезли до шпиталю.

В 1937 р. неуважність мотоцикліста призвела до смертельного випадку. В’язничний стражник Леопольд Круль вирушав зі своєю сестрою Розалією до Стрия і наїхав на 60-річну жінку, яка намагалася перебігти дорогу перед мотоциклом. Потерпіла загинула, а водій та його пасажирка зазнали травм.

Інциденти з мотоциклами траплялися так часто, що в Галичині навіть розповідали анекдоти про мотоциклістів-невдах, наприклад такий: “Мотоцикліст наїхав на перехожого, вибачається перед ним і каже: ой, пане, візьміть 20 злотих компенсації і скажіть мені свою адресу. Пізніше вишлю вам ще 30 злотих. – Оце вже ні! – обурився потерпілий. Я не погоджуюся, щоб мене переїхали в кредит!”

Незважаючи на всі ці прикрі випадки, число любителів мотоциклів усе зростало, адже п’янке відчуття швидкості приваблювало багатьох.

Олена БУЧИК


Переглядів: 328 | Додав: Dnister









Пошук на сторінці
Статистика

Locations of visitors to this page
 
Кнопка сторінки

Івано-Франківська обласна організація НСКУ

 


Наші друзі







Відлуння віків Вишивка Оксани Чемеринської
 
©2010 - 24. 
Ідея, автор, збір і систематизація матеріалів - 
Почесний краєзнавець
України 
Андрій Чемеринський. 


Матеріали авторів розміщені виключно для популяризації та зацікавлення історією рідного краю. 
Висловлюємо подяку авторам за їхню нелегку працю! 
Через технічні можливості сторінки ми не можемо подати посилання (гіперлінк), проте вкажемо прізвище автора (або ресурс походження). 
Нашим завданням є збір масиву інформації з різних джерел - щоб зацікавлені особи мали можливість з нею працювати. Ряд інтернет - сторінок з часом втрачають свої попередні публікації, ми старатимемося їх зберегти на цьому ресурсі. 

Подання власних дописів та досліджень для розміщення на сторінці вітається.

Спілка та веб - сторінка не є власником авторських матеріалів, тільки популяризує їх для загальної обізнаності.

Офіційна позиція Спілки може бути відмінною від думки поданої в авторських матеріалах. 

Copyright MyCorp © 2024