Середа, 08.01.2025, 04:59:07

 
Меню сторінки
 
Анонси подій
 
Нові світлини

 
Важливі події

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

 
Календар новин
«  Січень 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
 
Архів новин
Головна » 2025 » Січень » 6 » Там були богомази: як рогатинське село виживало завдяки іконопису
10:32:20
Там були богомази: як рогатинське село виживало завдяки іконопису

Свого часу в рогатинському селі Помонята чи не в кожній третій хаті малювали ікони: і талановито, і не дуже – хто як умів, бо люди з того ремесла виживали, дітей вчили, хати будували. І заодно ризикували всім, що мали. Тюрмою карали і тих, хто малював образи, і тих, хто продавав. Комусь щастило, а хтось мусив правдами і неправдами рятуватися від в’язниці, пише Галицький кореспондент.

Малювали в страху
«Там, де живуть богомази» – так колись казали про Помонята. Місцеві малювали ікони як могли і на чому могли: бляха, фанера, скло, папір, тканина, клейонка… Аби продати, часто ходили ночами від хати до хати. У ті часи, 50-60-ті роки, на ікони був страшний попит. Люди хотіли мати в хаті бодай якийсь образ, тому здебільшого купували, не особливо перебираючи і доскіпуючись до майстерності автора.

Любові Марушій зараз 85 років і вона досі малює, хоч вже погано бачить. Переважно пейзажі. В юності сама собі заробила на навчання в педучилищі і ще й батькові на лікування – іконописом. Вона ховалася в стайні на горищі і малювала, складала на купку, а мама возила на продаж. Все робили в постійному страху – аби не злапали.

«У колгоспі тоді нічого не можна було заробити, – розповідає жінка. – А я хотіла здобути освіту, і тата не мали за що лікувати, бідолашний переніс кілька операцій. Лихо було. Так під час канікул я взялася за малювання – ще в школі вчителька показала основи, бо мені дуже подобалося. Мала хист». 

Кожен хотів мати ікону
У Помонятах місцеві тоді здебільшого вчилися малювати одне від одного. А почалося все в 1949 році. Найпершим був Роман Чопик. Люди казали – мав дар від Бога. В школі до його таланту ніхто серйозно не ставився, бо в селі треба багато і тяжко робити, а не малюванням займатися.

В юності працював на цукровому заводі, але не довго. Настільки захопився іконописом, що поїхав до Львова знайомитися з місцевими художниками, попросив навчити як і чим треба малювати. Закупив фарби, пензлі і почав практикувати вдома. Спершу робив це не для грошей, а для душі.

З часом це стало справою, яка годувала всю родину. Місцеві купували його ікони для перепродажу. Замовляли щоразу більше і частіше – художник не встигав. Згодом придбав спеціальний верстат і використовував трафаретний друк, який давав можливість продукувати велику кількість образів. За тиждень міг завершити зо шість ікон. Найбільше хотіли образ Діви Марії з маленьким Ісусом і Тайну вечерю.

«Вдома рулонами стояли полотно, папір, – пригадує донька Ольга Василюк. – Ми приходили зі школи і помагали татові розрізати. Мама теж помагала багато».

Чопик наперед не брав гроші за готові ікони – лише після реалізації. Бо ж часто перекупників арештовували і конфісковували весь товар. У таких художник ніколи потім не вимагав кошти – вірив на слово.

Найбільше люди їздили продавати на вихідні – по селах Тернопільщини, Львівщини і далі. Скручені ікони клали в сумку і ходили пропонували від хати до хати. Завдяки тим заробіткам село потрохи почало розбудовуватися, і дітей вчили, і весілля справляли.  

До Романа Чопика почали приходити охочі навчитися ремеслу. І він вчив. Знаннями ділився безкоштовно. Так по селу розійшовся іконопис: хтось ліпше малював, хтось – гірше, але всі непогано заробляли на тому, бо кожен хотів мати вдома ікону.

Тяжке малювання

«У ті часи було дуже тяжке малювання, – пригадує інша донька Віра Чопик. – Церкви закриті. Іконопис – поза законом. У нас був такий місцевий дільничний Бардюк. Жити людям не давав. Ікони палив, топтав. Пам’ятаю, як ми, малі, плакали, коли він приходив з облавами. Пхав палицю нашій собаці в пащу, аби не гарчав. У хаті забирав усе, що бачив».

Роману Чопику не вдалося уникнути арешту. Засудили на рік. Але через шість місяців начальник тюрми захотів, аби художник розмалював його кабінет і зобразив на стіні великого Леніна – обіцяв відпустити додому швидше. І дотримав слова.

Аби продовжувати малювати, Роману Чопику доводилося працювати у підпіллі. Художник орендував щомісяця іншу хату в селі і там займався справою.

Та облави не припинялися. Йому знову світила тюрма. А Чопик у цей час якраз мав лягати у лікарню.

«Мама взяла все на себе, – розповідає Ольга Василюк. – Сказала, що то вона намалювала ікони. Добу її тримали в рогатинській міліції. А на другий день принесли образ, пензлі, фарби і наказали малювати – аби довела, що не бреше. Мама часто помагала батькові, тому мала поняття в малюванні, трохи щось вміла. Почала малювати. Помічниця начальника міліції фактично врятувала її, переконавши керівника повірити. Він тоді випалив мамі: «Якби не твій малий рєбьонок, ми би тебе засудили».  


Віра Чопик і Ольга Василюк
Міліціонери часто заявлялися посеред ночі. Пси гавкали, в хаті – ґвалт. Ікони хутко ховали на горище. Що не встигли сховати – відбирали. Пізніше з міліціонерами вдавалося домовлятися – ті почали брати хабарі. На деякий час був спокій. 

«В 70-х роках переслідування потрохи вщухало, – згадує Віра Чопик. – Але тоді й попит змілів, за роки люди вже накупилися ікон».

Син Романа Чопика – Василь – успадкував дар до малювання. На відміну від батька-самоучки, здобув відповідну освіту у Львові. За життя розписав аж 38 церков на заході України. Остання робота – Манявський скит для храму в Івано-Франківську.

Василь помер від раку легень, його батько протягом життя так само мав проблеми з бронхо-легеневою системою. Загалом багато тих, хто в селі малювали ікони на продаж, мали схожі недуги – мордували астма чи напади кашлю. Люди кажуть, то від постійної роботи з фарбами.  

«Скільки пам’ятаю, вдома завжди смерділо фарбою, – каже Ольга Василюк. – А хатина була невеличка – ми коло тих щойно намальованих образів і спали, і їли».

Аби не забули
Зараз у Помонятах мало хто малює ікони. Майже всі, хто це вмів робити, повмирали. Навіть не вся молодь знає, що село мало таку історію. Аби геть не забулося, ось-ось тут мають відкрити музей іконопису. Для колекції завідувачка сільським клубом Марія Запотічна шукала образи по всьому селу, трохи люди самі приносили – за літо назбирала більше сотні давніх робіт, створені руками місцевих авторів.

«Тата вже давно нема, брата нема, і в нашому селі фактично не лишилося іконописців, – каже Ольга Василюк. – Але мрія батькова збулася. Він прокидався і засинав з гімном України, і часто повторював: «Настануть ще такі часи, що ви будете вільно малювати ікони, вільно продавати їх. Я би так хотів дочекатися вільної України». І дочекався».

Наталя МОСТОВА


Переглядів: 4 | Додав: Dnister









Пошук на сторінці
Статистика

Locations of visitors to this page
 
Кнопка сторінки

Івано-Франківська обласна організація НСКУ

 


Наші друзі





Відлуння віків Вишивка Оксани Чемеринської
 
©2010 - 25. Ідея, автор, збір і систематизація матеріалів - 
Почесний краєзнавець
України 
Андрій Чемеринський. 


Матеріали авторів розміщені виключно для популяризації та зацікавлення історією рідного краю. 
Висловлюємо подяку авторам за їхню нелегку працю! 
Через технічні можливості сторінки ми не можемо подати посилання (гіперлінк), проте вкажемо прізвище автора (або ресурс походження). 
Нашим завданням є збір масиву інформації з різних джерел - щоб зацікавлені особи мали можливість з нею працювати. Ряд інтернет - сторінок з часом втрачають свої попередні публікації, ми старатимемося їх зберегти на цьому ресурсі. 

Подання власних дописів та досліджень для розміщення на сторінці вітається.

Спілка та веб - сторінка не є власником авторських матеріалів, тільки популяризує їх для загальної обізнаності.

Офіційна позиція Спілки може бути відмінною від думки поданої в авторських матеріалах. 

Copyright MyCorp © 2025