Четвер, 21.11.2024, 18:35:12

 
Меню сторінки
 
Анонси подій
 
Нові світлини

 
Важливі події

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

 
Календар новин
 
Архів новин
Головна » 2020 » Квітень » 3 » Коли у Коломиї з'явилися перші мотоцикли
09:41:57
Коли у Коломиї з'явилися перші мотоцикли

"Дзеркало" продовжує публікувати статті про технічну історію Коломиї.

Попередні матеріали опубліковані в  газеті   «Дзеркало краю» та на сайті у 2018 — 2019 рр.

Сьогодні піде мова про мотоцикли, моторолери, мопеди.

Перший відомий авторові цього дослідженння мотоцикл у Коломиї мав у 1930-і інженер Микола Олійник, син Івана, який працював у фірмі землеміра-українця Михайла Березовського в Коломиї. Це був анґлійський мотоцикл марки AJS, який він купив у Польщі. Цим мотоциклом він їздив під час німецької окупації, але з приходом других совітів у нього мотоцикл забрали.

У період СРСР з’являлися одна за одною марки мотоциклів: чорний і потужний МК (Емка), не дуже якісний «Ковровец», «Восход», дуже популярні марки «Иж», які виготовляли в м. Іжевську (Росія): (Иж-Планета, Иж-Юпитер та ін.), а також імпортні Jawa («Ява»), який від 1928 р. випускав однойменний завод у чеському місті Тинец-над-Сазавою, та  Pannonia («Паннонія»), який випускав угорський комбінат «Чепель» упродовж 1956 — 1975 рр.

Відомо, що в 1960-і «Явами» гасали по Коломиї Зеновій Проць, Мирон Лукавський, Василь Ґерман, а також Володимир Артеменко, який мав, здається, «Паннонію». Старші коломийці пригадують, що «Паннонією» у 1970-і їздив й Іван Підлисецький, відомий коломийський фотокореспондент. Також містяни розповідають про двох жінок-мотоциклісток, що було для того часу феноменальним явищем. Одна з них, механік гардинної фабрики Розалія Адольфівна Садлевська (1934-2008), ще в 1960-і часто з’являлася в середмісті на своїй «Яві», а друга, у танкістській шапці-шоломі привозила на ринок мотоциклом з спеціальною коляскою продукти харчування.

***

Моторолер — це різновид мотоцикла, який має менші колеса та двигун під сидінням. Вантажопідйомність такого транспорту — до 300 кг, а нових моделей — до 700 кг.

У період СРСР, від 1960-х рр., популярними були марки моторолерів з російськими назвами: «Въятка», «Тула», «Муравей». Їх використовували різні підприємства й організації для перевезення невеликих будівельних матеріалів та продуктів харчування і виїзної торгівлі. Для цього на них примоцовували спеціальні ємкості-буди.

Наприклад, у певні години такі два моторолери з’являлися на вул. І. Франка та инших коломийських вулицях, зупинялися на певному місці, дзвонили дзвіночком, до них сходилися люди та купували молоко, кефір і сметану в пляшках. Довозили вони також на різні масові заходи морозиво, кондитерські вироби, а по крамницях розвозили хліб, молоко та інші продукти харчування.

***

Попередником мопедів був мотовелосипед чи веломотор. Тобто, на велосипед примоцовували мотор і так збільшували його швидкість. Виникли мопеди в кінці 1930-х у Німеччині, Хоча прижилася назва шведської марки «Moped». Ці марки мали двигун до 50 куб. см та до 33 кг ваги.

 У СРСР продукували мотовелосипеди «Кроха», «Зиф-77» та різні моделі марки «Рига». На поч. 1960-х розпочали виробництво мопедів «Рига-1», які були копією чехословацького мопеда «Jawa». Потім з’явилися мопеди з педалями і коробкою передач «Верховина», «Рига-2», «Рига-3» та інші.

Популярною була українська марка «Верховина».

Їх використовували навіть на виробництві. Так два виконроби в Коломийському РБУ-4 в 1970-і мали службові мопеди.

Згодом почали виробляти мокіки — мопеди без педалів: «Карпати», «Рига», «Дельта» та інші. Врешті з’явилися електромопеди та скутери.

Микола САВЧУК


Переглядів: 348 | Додав: Dnister









Пошук на сторінці
Статистика

Locations of visitors to this page
 
Кнопка сторінки

Івано-Франківська обласна організація НСКУ

 


Наші друзі





Відлуння віків Вишивка Оксани Чемеринської
 
©2010 - 24. Ідея, автор, збір і систематизація матеріалів - 
Почесний краєзнавець
України 
Андрій Чемеринський. 


Матеріали авторів розміщені виключно для популяризації та зацікавлення історією рідного краю. 
Висловлюємо подяку авторам за їхню нелегку працю! 
Через технічні можливості сторінки ми не можемо подати посилання (гіперлінк), проте вкажемо прізвище автора (або ресурс походження). 
Нашим завданням є збір масиву інформації з різних джерел - щоб зацікавлені особи мали можливість з нею працювати. Ряд інтернет - сторінок з часом втрачають свої попередні публікації, ми старатимемося їх зберегти на цьому ресурсі. 

Подання власних дописів та досліджень для розміщення на сторінці вітається.

Спілка та веб - сторінка не є власником авторських матеріалів, тільки популяризує їх для загальної обізнаності.

Офіційна позиція Спілки може бути відмінною від думки поданої в авторських матеріалах. 

Copyright MyCorp © 2024