"Дзеркало" продовжує публікувати статті про технічну історію Коломиї.
Попередні матеріали опубліковані в газеті «Дзеркало краю» та на сайті у 2018 — 2019 рр.
Сьогодні піде мова про мотоцикли, моторолери, мопеди.
Перший відомий авторові цього дослідженння мотоцикл у Коломиї мав у 1930-і інженер Микола Олійник, син Івана, який працював у фірмі землеміра-українця Михайла Березовського в Коломиї. Це був анґлійський мотоцикл марки AJS, який він купив у Польщі. Цим мотоциклом він їздив під час німецької окупації, але з приходом других совітів у нього мотоцикл забрали.
У період СРСР з’являлися одна за одною марки мотоциклів: чорний і потужний МК (Емка), не дуже якісний «Ковровец», «Восход», дуже популярні марки «Иж», які виготовляли в м. Іжевську (Росія): (Иж-Планета, Иж-Юпитер та ін.), а також імпортні Jawa («Ява»), який від 1928 р. випускав однойменний завод у чеському місті Тинец-над-Сазавою, та Pannonia («Паннонія»), який випускав угорський комбінат «Чепель» упродовж 1956 — 1975 рр.
Відомо, що в 1960-і «Явами» гасали по Коломиї Зеновій Проць, Мирон Лукавський, Василь Ґерман, а також Володимир Артеменко, який мав, здається, «Паннонію». Старші коломийці пригадують, що «Паннонією» у 1970-і їздив й Іван Підлисецький, відомий коломийський фотокореспондент. Також містяни розповідають про двох жінок-мотоциклісток, що було для того часу феноменальним явищем. Одна з них, механік гардинної фабрики Розалія Адольфівна Садлевська (1934-2008), ще в 1960-і часто з’являлася в середмісті на своїй «Яві», а друга, у танкістській шапці-шоломі привозила на ринок мотоциклом з спеціальною коляскою продукти харчування.
***
Моторолер — це різновид мотоцикла, який має менші колеса та двигун під сидінням. Вантажопідйомність такого транспорту — до 300 кг, а нових моделей — до 700 кг.
У період СРСР, від 1960-х рр., популярними були марки моторолерів з російськими назвами: «Въятка», «Тула», «Муравей». Їх використовували різні підприємства й організації для перевезення невеликих будівельних матеріалів та продуктів харчування і виїзної торгівлі. Для цього на них примоцовували спеціальні ємкості-буди.
Наприклад, у певні години такі два моторолери з’являлися на вул. І. Франка та инших коломийських вулицях, зупинялися на певному місці, дзвонили дзвіночком, до них сходилися люди та купували молоко, кефір і сметану в пляшках. Довозили вони також на різні масові заходи морозиво, кондитерські вироби, а по крамницях розвозили хліб, молоко та інші продукти харчування.
***
Попередником мопедів був мотовелосипед чи веломотор. Тобто, на велосипед примоцовували мотор і так збільшували його швидкість. Виникли мопеди в кінці 1930-х у Німеччині, Хоча прижилася назва шведської марки «Moped». Ці марки мали двигун до 50 куб. см та до 33 кг ваги.
У СРСР продукували мотовелосипеди «Кроха», «Зиф-77» та різні моделі марки «Рига». На поч. 1960-х розпочали виробництво мопедів «Рига-1», які були копією чехословацького мопеда «Jawa». Потім з’явилися мопеди з педалями і коробкою передач «Верховина», «Рига-2», «Рига-3» та інші.
Популярною була українська марка «Верховина».
Їх використовували навіть на виробництві. Так два виконроби в Коломийському РБУ-4 в 1970-і мали службові мопеди.
Згодом почали виробляти мокіки — мопеди без педалів: «Карпати», «Рига», «Дельта» та інші. Врешті з’явилися електромопеди та скутери.
Микола САВЧУК |