Головна » 2021»Жовтень»2 » "Ти не маєш права зашкодити пам'ятці, ти можеш тільки її зберегти" — реставратор Валерій Твердохліб
19:45:07
"Ти не маєш права зашкодити пам'ятці, ти можеш тільки її зберегти" — реставратор Валерій Твердохліб
Іванофранківець Валерій Твердохліб майже 30 років реставрує твори сакрального мистецтва. Переважно — ікони. Про особливості їхнього відновлення, "золоте" правило реставратора й те, чому важливо ретельно доглядати за сакральними творами навіть у музеї, митець поділився із кореспондентом Суспільного.
"Коли ти відкриваєш оці пам'ятки, які дихають XVI століттям чи XVII... У нас їх не так багато збереглося. Але це важливо, щоб людина, яка прийшла в храм чи в музей, побачила пам'ятку того періоду, коли вона творилася", — розповідає Валерій Твердохліб.
Митець працює у старій майстерні на площі Шептицького.
Зараз майстер відновлює твір XVIII ст. "Пророки". Колись ікона прикрашала храм на Івано-Франківщині.
"Ікона, як ви бачите, написана на дошці. Це — деревина. Потім робився левкас. Він наносився на дошку і потім вже — живописне тло. В цьому випадку — це олійний живопис, а також — золото. Ось ця вся рама різьблена була вкрита сусальним золотом на полімент. У цьому випадку йдуть великі лущення, тому ми мусимо спочатку укріпити ці фрагменти, а потім проводити навіть наступні маніпуляції", — каже майстер.
Реставрація кожної ікони починається з дослідження.
"Ти маєш розуміти, чи це — олійний живопис, чи — темперний живопис, чи це — пастель, акварель. Якими плівками вона покривалася, які клейові з’єднувальні були, з чого був левкас зроблений", — говорить Валерій Твердохліб.
Іноді для роботи потрібні додаткові перевірки, наприклад, рентген. Іноді необхідна й дезінсекція. Далі майстер знежирює ділянки, які реставруватиме, аби нанести клей.
Опісля за допомогою каутера укріплює фрагменти ікони або накладає профілактичні заклейки чи прасує. Зрештою усе залежить від твору і складності пошкоджень.
Валерій Твердохліб каже, що важливо точно скласти всі "пазли", аби зберегти іконографію.
"Там, де є здогадки, там закінчується реставрація. Реставрація — це фактичне відтворення пам'ятки, артефакту, розумієте? І "золоте" правило реставрації — не зашкодь. Ти не маєш права зашкодити пам'ятці, ти можеш тільки її зберегти. Наслідки — непоправні. Реставрація — це така штука, що, якщо ти неправильно зробив щось — ти втратив", — каже Валерій Твердохліб.
Частина ікон, які "вилікував" майстер, експонується у краєзнавчому музеї Франківська.
Є тут і робота, над якою майстер працював найдовше, — понад два роки — ікона "Св. Миколая з житієм" XVII ст.
Понад два роки Валерій Твердохліб працював над іконою "Св. Миколай з житієм" XVII ст.
"Так сталося, що коли її привезли, вона стояла так біля стіни, і якби її хтось зачепив ногою, ви б зараз її не побачили просто, тому що все б обсипалося, — розповідає Валерій Твердохліб. — Тут найбільше проблема, що лик, коли вже під час реставрації дослідили, повністю в механічний спосіб знищений. Його просто зішкребли".
У залах, де представлені відреставровані твори, треба контролювати температуру і вологість, бо більшість ікон тут — старенькі й "примхливі", їм потрібен догляд.
"До мене звертаються як до фахівця вже після того, коли щось знищили здебільшого, або перемальована ікона. Особливо у наших церквах — просто "космос". Настільки багато пам'яток просто перемальованих свого часу, знищених. Люди не розуміють. А під низом, під цими записами — справжні перли ми знаходимо", — говорить Валерій Твердохліб.
Матеріали авторів розміщені виключно для популяризації та зацікавлення історією рідного краю.
Висловлюємо подяку авторам за їхню нелегку працю!
Через технічні можливості сторінки ми не можемо подати посилання (гіперлінк), проте вкажемо прізвище автора (або ресурс походження).
Нашим завданням є збір масиву інформації з різних джерел - щоб зацікавлені особи мали можливість з нею працювати. Ряд інтернет - сторінок з часом втрачають свої попередні публікації, ми старатимемося їх зберегти на цьому ресурсі.
Подання власних дописів та досліджень для розміщення на сторінці вітається.
Спілка та веб - сторінка не є власником авторських матеріалів, тільки популяризує їх для загальної обізнаності.
Офіційна позиція Спілки може бути відмінною від думки поданої в авторських матеріалах.