11 вересня в історико-краєзнавчому музеї Калущини відкрилася виставка «Слово і образ», присвячена 450-річчю Пересопницького Євангелія. Калуш виставив ікони, церковні книги й атрибутику прикарпатського походження. Адже навіть факсимільне видання Пересопницького Євангелія калуським краєзнавцям не по кишені, адже коштує майже 10 тис. гривень. Хоча, Україна мала чимало Євангелій, але приблизно так, як за радянського часу була визнана чи не одна старовинна книга — «Апостол» Івана Федорова, так і сьогодні з-поміж багатьох Євангелій в особливій пошані — Пересопницьке. Мабуть, тому, що на ньому складають присягу Президенти. Хоча, є чимало Євангелій, писаних золотою і срібною фарбами. І кожне Євангеліє має право на вивчення. Тим паче, що у минулому столітті атеїзм на теренах України зібрав непоганий урожай, — вважає старший науковий співробітник історико-краєзнавчого музею Калущини Уляна Паньо. Відтак, виставка зосередилася на прикарпатській сакральній культурі. Серед експонатів — Євангеліє і Монстранція (церковний посуд для зберігання Святих Тайн. — Авт.) із церкви Святого Архистратига Михаїла. Обидва атрибути були подаровані під час освячення церкви 1913 року. До обох експонатів заборонено торкатися людям, які не пройшли освячення. В експозиції — кілька прикарпатських ікон, знайдених відреставрованих учнями коледжу культури і мистецтв, а також — ікони сучасних авторів і навіть кілька давніх експонатів, які у музей принесли небайдужі калушани, підібравши буквально на смітниках. Краєзнавці визнають, що наразі серед галичан немає свідомості того, що ці речі необхідно зберігати. Тож, старовинні ікони часто спалюють, керуючись стереотипом, що намолене не можна нести до музею. Однак, уже за кілька десятиліть такі ікони можуть стати буквально безцінними. Адже нині люди часто не вміють шанувати давні автентичні речі церковної культури, натомість надаючи перевагу дешевим виробам із Туреччини чи Китаю. Юлія Баліцька, "Вікна" |