Четвер, 23.05.2024, 05:19:21

 
Меню сторінки
 
Анонси подій
 
Нові світлини

 
Важливі події

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

 
Календар новин
 
Архів новин
Головна » 2020 » Квітень » 5 » Коли у Коломиї з'явилися перші автомобілі
09:33:58
Коли у Коломиї з'явилися перші автомобілі

"Дзеркало" продовжує публікувати статті про технічну історію Коломиї.

Сьогодні піде мова про автомобілі.

Історію автомобіля започатковано ще у 18 ст., коли появилися перші парові машини. На поч. 19 ст. Європа вже мала електромобілі. Приблизно 1870 р. винахідник З. Маркус винайшов у Відні (Австрія) перший возик на бензині. Перед у цих транспортних новаціях традиційно вели німці, анґлійці й американці. У 19 ст. інженери активно удосконалювали самохідні машини, і врешті потужні світові фірми GM, Ford і Chrysler налагодили масове виробництво автомобілів. Вікіпедія пише, що перший автомобіль в Україні з’явився 1891 р. в Одесі в редактора й видавця Василя Навроцького, хоча столичні науковці будь-яких галузей завжди іґнорують підавстрійську Галичину, де все було швидше, ніж у підросійській Україні.     

У місцевих говірках вживали «машина» без «авто» і рідко хто називав її автомобілем. У давній пресі про автомобілі й автобуси писали як про самохідні авта.

У міжвоєнний період (1919 — 1939) з’явилися попередники нинішніх таксівок, які називали автомобілі-фіякри. Тоді водіями такого транспорту у Коломиї були М. Бойчук, В. Бортен, В. Фоєрман, М. Якубович і М. Рапп, К. Краутгаммер, Штайнерс, К. Врублєвський.

Відомо, що 1935 р. Кость Гаєвий з с. Нижнього Вербіжа під Коломиєю купив собі автомобіль на бензині. Але оскільки ця машина мала другу категорію, то не могла їздити на головній трасі Коломия — Станиславів. Тому він возив пасажирів за маршрутом Коломия — Косів — Снятин. Очевидно, Кость Гаєвий був першим власником «бензинового самоходу» в селах Коломийщини. Вербізькі чоловіки, з огляду на близькість Коломиї, одні з перших опанували шоферське ремесло. Принаймні Іван Панкевич з Нижнього Вербіжа упродовж 1937 — 1939 рр. працював водієм державного пасажирського автомобіля.

У 1937 р. українець Омелян Юрчишин відкрив першу в Коломиї автошколу, яка навчала шоферів та мотоциклістів, адже цей вид транспорту почав динамічно розвиватися.

У 1930-і з коломийських українців власні автомобілі мали адвокат Іван Могильницький, лікар Володимир Ганьківський,  та ще один лікар, можливо, Володимир Козакевич. Мав авто і відомий механік Володимир Стромецький і навіть мав до того авта водія, який возив пасажирів з Коломиї до Яремчі. Іноді Стромецькі самі їхали відпочивати в недалекі гірські села. Правда, згодом це авто власник продав.

Зрозуміло, що автомобілі мали багатші коломийські євреї і поляки — власники підприємств, адвокати й лікарі. Службові автомашини мали коломийські маґістрат і староство.

У повоєнний, радянський, період тривав технічний поступ і в транспортне життя ввійшло багато різновидів автомашин, особливо різного призначення і насамперед вантажні ГАЗони, ЗІСи (ЗІЛи), КАМази та ін. А також санітарні машини — «Швидкі допомоги», пожежні, машини-цистерни на молоко, рибу, пиво, бензин, нафту; міліцейські «бобики», позашляховики, військовий транспорт. Росла промислова техніка: самоскиди, тягачі, грейдери, навантажувачі, крани, екскаватори. Таксопарк складався з великих «Волг», збільшувався автобусний парк, службові автомобілі мали різні підприємства, заклади й установи.

Головною радянською маркою автомобілів повоєнних років була подібна на німецький «Опель» «Победа» («Перемога»), яку виготовляв Горьківський автомобільний завод у Росії у 1946 — 1958 рр. Це саме підприємство упродовж 1956 — 2010 рр. в продукувало «Волги», яка нагадувала великі й широкі американські авта. Відтак радянські інженери скопіювали з італійського «Fiat» «Жигули», а з французької марки Simca та з німецького «Opel-Kadett» — «Москвич» різних модифікацій.

У 1961 р. Запорізький автомобільний завод виготовив перший український серійний легковий автомобіль «Запорожець». Щоправда, за розмірами він не відповідав уявному в народній пам’яті козакові-запорожцеві, а за свою низьку якість став темою для радянських анекдотів. Згодом випускали різні варіанти цієї автівки. А впродовж 1988 — 1997 рр. це підприємство налагодило випуск автомобілів марки «Таврія».

Поступово купували авта й наші містяни. Одним з перших, ще 1953 р., придбав "Москвич 400-420А" механік Методій Стромецький, син Володимира Стромецького. Він притягнув автомобіль додому на буксирі, розібрав і склав. Те авто мало брезентовий верх, який відкривався. На тому авто сім'я їздила в гості й на відпочинок.

На початку 1960-их купили «Волги» коломийські лікарі: завідувач рентґенологічного кабінету Володимир Миколайович Кейван і завідувач терапевтичним відділом Лазар Львович Сідельковер. «Москвичі» придбали інженер Федір Кісилейчук та Олесь Скрипник.

На коломийських вулицях щораз частіше з’являлися, крім рідкісних «Побед» і «Волг»,  марки «Москвич», «Жигули», «Запорожець», «Таврія», а також інвалідні «жабки». На придбання авт записувалися в черги, декому вдавалося виграти авто в лотерею. Автомобіль вважали предметом заможності, ними пишалися.

У 1989 р. на 1000 мешканців в СРСР припадало приблизно 50 автомобілів, в той час як у передових європейських країнах цей показник складав 400-600 автомобілів.

Микола САВЧУК


Переглядів: 251 | Додав: Dnister









Пошук на сторінці
Статистика

Locations of visitors to this page
 
Кнопка сторінки

Івано-Франківська обласна організація НСКУ

 


Наші друзі







Відлуння віків Вишивка Оксани Чемеринської
 
©2010 - 24. 
Ідея, автор, збір і систематизація матеріалів - 
Почесний краєзнавець
України 
Андрій Чемеринський. 


Матеріали авторів розміщені виключно для популяризації та зацікавлення історією рідного краю. 
Висловлюємо подяку авторам за їхню нелегку працю! 
Через технічні можливості сторінки ми не можемо подати посилання (гіперлінк), проте вкажемо прізвище автора (або ресурс походження). 
Нашим завданням є збір масиву інформації з різних джерел - щоб зацікавлені особи мали можливість з нею працювати. Ряд інтернет - сторінок з часом втрачають свої попередні публікації, ми старатимемося їх зберегти на цьому ресурсі. 

Подання власних дописів та досліджень для розміщення на сторінці вітається.

Спілка та веб - сторінка не є власником авторських матеріалів, тільки популяризує їх для загальної обізнаності.

Офіційна позиція Спілки може бути відмінною від думки поданої в авторських матеріалах. 

Copyright MyCorp © 2024