Середа, 04.12.2024, 23:59:52

 
Меню сторінки
 
Анонси подій
 
Нові світлини

 
Важливі події

Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

 
Календар новин
 
Архів новин
Головна » 2024 » Жовтень » 5 » Отинійська наслідувачка покутської вишивки - майстриня голки й нитки Лілія Василишин береже давні народні традиції
09:12:36
Отинійська наслідувачка покутської вишивки - майстриня голки й нитки Лілія Василишин береже давні народні традиції

Після появи потужного видання (у кількох альбомах) знаної прикарпатської мисткині й етнографині світлої пам’яті Ірини Свйонтек «Покутські вишивки Прикарпаття. Мистецтво геометричного орнаменту і колориту» (2013), з якою в листопаді 2017 року записав її останнє прижиттєве інтерв’ю в «Галичині», я було подумав, що надалі вже навряд чи можна буде сказати щось нове про мистецтво автентичної вишивки Покуття. Та час довів, що я помилявся...

Дослідники вишиваних скарбів Прикарпаття давно б’ють на сполох, що традиційні вишивки Покуття відійшли у небуття, носії вишиваного одягу не задумуються над автентикою цього рукоділля й керуються осібними смаками. А все через те, мовляв, що для вишивальниць головним орієнтиром у роботі став попит на їхні витвори, а не збереження народних традицій у цьому ремеслі-мистецтві. Але, на наш погляд, нині покутську неповторну вишивку чи не найбільше вбиває не так, сказати б, комерціалізація промислу, як необізнаність з його особливостями: не задумуються над тією автентикою лише тому, що майже нічого не знають про неї.

Етнографи зазначають, що на Покутті у давнину вишивали сорочки на домотканому лляному чи конопляному полотні й використовували вовняні нитки – «коцик», шовкові – «польський півшовк», білі лляні чи конопляні нитки для вишивання «білим по білому». А для переміток і жіночих рукавів – «рукав’янок» використовували фабричне дрібноткане полотно. Домінував геометричний орнамент, а на сорочках – смугастий і т. ін. У кожному районі Покуття, а інколи і в окремих селах, побутували свої орнаменти. Та були уставки жіночих сорочок, які траплялися чи не у кожному селі. Їх вишивали головно хрестиком, а рідше – низинкою.

Переважали геометричні орнаменти. Кожен візерунок мав свою назву. Наприклад, основні завершені узори, за дослідженням І. Свйонтек, були вишиті на уставках («плечиках») жіночих сорочок. Але на Покутті такими ж узорами оздоблювали «забори» переміток і коміри та пазухи чоловічих сорочок… Дослідниця означила не менше п’яти сотень орнаментів сорочок, заборів і переміток Покуття, а також п’ять головних назв рукавів за колоритом: «рукав’янки-червонянки», «рукав’янки-чорнянки», «рукав’янки-червонянки таркаті», «рукав’янки-чорнянки таркаті», «рукав’янки-білянки».

Покутські сорочки завжди вирізнялися багатством вишивальних технік, мотивів й орнаментів. Здебільшого один виріб представляє не менш як три техніки вишивання. Кажуть, що неповторність покутських вишиванок, завжди трималася на трьох основних китах – орнаменті, крою й матеріалі. А я переконаний, що завжди і повсякчас – головно на праці-творчості самих рукомесниць.

На Прикарпатті що не вишивальниця – то унікальний і непізнаний світ краси, космос світобачення, глибина символіки, розмай колористики і… постійне бажання досягати неповторности. А за бажанням подивувати красою чи не втрачається у вишивках глибина покутських традицій?

Щоб відповісти на це й інші запитання, мандруємо до селища Отинії на Коломийщині, в якому живе й трудиться талановита самобутня вишивальниця Лілія ВАСИЛИШИН. Світ покутської вишивки майстрині розмаїтий: у ньому живуть традиції сіл Стриганців на Тисмениччині, де вона народилася, Молодилова на Коломийщині, де на парохії православного священника отця Івана Боєчка минули її «найсолодші, найщасливіші, найприємніші і найзагадковіші» дитячі роки, й Отинії, в якому розквітнув талант майстрині.

– Священником у Молодилові служив мій дідусь по маминій лінії, – згадує Л. Василишин. – У цьому селі минуло моє раннє дитинство. Тут ми жили аж доки я не пішла до першого класу школи в Отинії. Дідусь був надзвичайною людиною – добрим і водночас суворим. Він прищепив мені любов до Бога. Щовечора брав мене за руку і ми разом ходили на вечірню Службу Божу до церкви. Під час відправи я сиділа на сходинці біля дияконських воріт і чекала її закінчення. А з бабусею ми часто пекли проскурки. Це була відповідальна робота. Перед випіканням бабуся багато молилася, а я набивала хрестики на проскурках. То була моя перша церковна практика.

Свого часу дідусь здійснював чин хрещення дітей підпільно – вдома. Коли я чула дитячий плач у сусідній кімнаті, то казала бабусі: «Бабусю, чуєте, дитина плаче?» А вона мені у відповідь: «Ні, то кіт нявчить…». Мама – Любов Іванівна Боєчко і тато Михайло Дмитрович Пісак працювали в Івано-Франківську, тож замолоду мене виховували дідусь з бабусею.

– Ліліє Михайлівно, завдяки кому Ви зробили свій перший хрестик чи стібок низинки?

– Свої перші вишивані хрестики я зробила завдяки мамі ще у дитячі роки. У цій техніці вишиваю й досі. Мама працювала на швейній фабриці, тож часто брала додому вишивати комплекти постільної білизни. Деякі їх деталі вишивали вручну. То була важка робота. А ще любов до вишивки у мене проросла від бабусі Марії Боєчко – хата священника була вся у вишитті, адже бабуся була доброю вишивальницею. Коли у часі посту все вишиття знімали, то хата мені здавалася сумною-сумною. А перед святами мама вишивки прала, крохмалила й прасувала… Пам’ятаю, як ми знову чіпляли їх на стіни і вимірювали, щоб були однаковими відстані між краями рушників. Тоді хата ніби засвічувалася святковістю.

– Чи пам’ятаєте свою першу вишиту роботу?

– Навіть досі бережу – це вишиті серветки. А ще пригадую, як у школі в Отинії відбувався конкурс. Мама пошила мені й вишила убір українки. І я, третьокласниця, посіла перше місце. Тоді вперше зрозуміла красу і цінність ручної вишивки. Я так захопилася нею, що робота з голкою й ниткою стала для мене щоденною працею упродовж майже сорока років. Хоч я за фахом технік-технолог, та за спеціальністю після закінчення технікуму в Івано-Франківську не працювала жодного дня. Спеціально навчалася ще крою і шиття, щоб вміла не лише вишивати, а й викроювати сорочки й шити.

Нині навіть не уявляю себе без вишивки. А всю себе вкладаю у роботу, щоб кожен, хто одягне вишиванку моєї роботи, добрим словом згадав, чиї руки її вишивали. Найбільше люблю вишивати жіночі, чоловічі й дитячі сорочки. Але прикипіла душею передовсім до дитячих вишиванок. І мій чоловік Микола, і двоє наших дорослих синів Юрій і Роман також мають мої вишиванки.

– А яка, на Вашу думку, головна причина того, що люди, обираючи вишиванку і навіть незалежно від її вартості, здебільшого віддають перевагу не своєму традиційному вишиваному покутському спадкові, а чужій безособовій орнаменталістиці, – байдужість чи необізнаність?

– На мою думку, основна причина – якраз необізнаність. Хто має родинну традицію, той знає ціну автентичних виробів. У гардеробі уродженців Покуття, Гуцульщини, Опілля чи Бойківщини може бути і по кілька вишиванок, але серед них обов’язково повинна бути одна найголовніша – як оберіг чи генетичний код, яка ідентифікуватиме нас і демонструватиме особливості родоводу. Без цього найоригінальніша й найяскравіша вишиванка – просто красива одіж.

Ми з сестрою Оксаною, яка працює педагогом в одному з ліцеїв Івано-Франківська, часто одягаємо мамину вишиванку, яку вона вишила ще у студентські роки. Все у ній притаманне покутським традиціям. Якось ми були у прощі в Меджугор’ї й одягли свої вишиванки. То коли нас побачили продавці у місцевій хорватській крамничці, то з радістю вигукували англійською: «Україна, Україна! Слава Україні! Героям слава!».

Ви не уявляєте, що ми відчували і як пишалися тим, що українці! Наша вишиванка може розмовляти зі світом і показувати, хто ми є. Але машинна вишивка нині активно витісняє ручну роботу. Наприклад, серед моїх робіт ручної роботи є підліткова вишиванка у національному колориті. Я використала певний різновид хрестика, а пазуху обробила солов’їними вічками, як традиційно вишивали у нашому краї. А у жіночій сорочці практикую давні защипи – особливі складки, які відроджено і вони вже стали брендом у сучасних вишиванках.

Є серед робіт і жіноча сорочка молодих років Марти Василишин – матері мого чоловіка, яка демонструє взірець покутської вишивки – з ромбами та їхніми різновидами, а також у ній збережено характерні для Покуття кольори – переважно червоні й чорні. Були вкраплення зеленого й жовтого. Наші предки поєднували також чорний колір і солом’яний, а щоб отримати солом’яний колір ниток, то запікали білі нитки у тісті.

Звісно, що не село – то свої традиції. Але загалом покутська вишивка завжди вирізнялася яскравістю й багатством орнаментів, в основі яких переважали ромби. А доповненням до основного орнаменту слугували ламані лінії й трикутники. Інколи траплялися рослинні й тваринні орнаменти – сосонка, гребінці, семиніг тощо. У покутській вишиванці велике значення мали й мають рукави, розшиті широким узором упоперек, і вишита пазуха. У давнину традиційно у нашому краї вишивали низинкою, а тепер здебільшого хрестиком.

– Що нині ще збереглось із «трьох китів» покутської автентичної вишивки – крою, орнаменту й кольористики?

– Думаю, що найбільше зберігся крій, зокрема уставки – верхні частини рукавів, зібрані біля горловини. А нижня частина рукавів має під пахвами вшиту ластовицю – ромбоподібний клаптик тканини десять на десять чи сім на сім сантиметрів, який вшивався для зручності руху. Сьогодні ластовиця не популярна у вишиванках, але уставки ще збереглися. Та й брижі – збірки на рукавах – відродились. І чорні та червоні кольори залишилися основними, а вкраплення зеленого чи бурячкового – на смак людей. В орнаменті збереглися ромбоподібні, чи, як у нас кажуть, дзвункові узори. Дуже популярні однотонні вишивки.

Свої роботи я виконую тільки на домотканім полотні і, як кажуть мої друзі, видзьобаним хрестиком: кожен хрестик вишиваю окремо. Щоб вишити вручну одну сорочку, потрібно не менше трьох місяців. У мене за майже сорок років роботи нема двох однакових вишиванок – намагаюся у кожному виробі бути неповторною. Я живу вишиванням. Але ніколи не задумувалася, скільки вишиванок вишили мої руки. Мої роботи для мене – як діти…

Насамкінець додам, що Лілія Василишин з чоловіком Миколою активно допомагали й допомагають ЗСУ як волонтери ще з 2014 року. У своїй «вишиванці перемоги» майстриня мріє передати велике світло радості, рідну покутську автентику й обов’язково – розмай національних барв.

Ігор Лазоришин


Переглядів: 23 | Додав: Dnister









Пошук на сторінці
Статистика

Locations of visitors to this page
 
Кнопка сторінки

Івано-Франківська обласна організація НСКУ

 


Наші друзі





Відлуння віків Вишивка Оксани Чемеринської
 
©2010 - 24. Ідея, автор, збір і систематизація матеріалів - 
Почесний краєзнавець
України 
Андрій Чемеринський. 


Матеріали авторів розміщені виключно для популяризації та зацікавлення історією рідного краю. 
Висловлюємо подяку авторам за їхню нелегку працю! 
Через технічні можливості сторінки ми не можемо подати посилання (гіперлінк), проте вкажемо прізвище автора (або ресурс походження). 
Нашим завданням є збір масиву інформації з різних джерел - щоб зацікавлені особи мали можливість з нею працювати. Ряд інтернет - сторінок з часом втрачають свої попередні публікації, ми старатимемося їх зберегти на цьому ресурсі. 

Подання власних дописів та досліджень для розміщення на сторінці вітається.

Спілка та веб - сторінка не є власником авторських матеріалів, тільки популяризує їх для загальної обізнаності.

Офіційна позиція Спілки може бути відмінною від думки поданої в авторських матеріалах. 

Copyright MyCorp © 2024