Військова історія Галича та його околиць є дуже багатою на різноманітні події. Кожен період військової історії – від княжої доби до визвольних змагань ХХ століття – має свою «родзинку», яка завжди буде цікавою всім шанувальникам історії. Розглядаючи події Першої світової війни, які проходили на теренах Галича, не можливо оминути один цікавий факт. Він пов’язаний з перебуванням у Галичі в 1916 році досить відомого австро-угорського бронепотяга (Panzerzug № II). Цей бронепотяг назавжди увійшов в історію австро-угорських військових сил як герой боїв в Італії (1915 р.) та на Коломийщині (1916 р.). Одна з оцінок характеризує його як «найбільш результативний бронепотяг Першої світової війни» –хоча на той час тільки в Австро-Угорської армії використовувалося 15 бронепоїздів. Бронепотяг було побудовано у 1914 р. В 1915 році він воював на фронті поблизу Ізонцо (Італія). Відзначився у боях при Монфальконе і Кастагнавіцою, де підтримував австро-угорські війська перед переважаючими силами італійців. У червні 1916 р. війська російського Південно-Західного фронту вели наступ на Коломию. 30-а австрійська піхотна дивізія виявилася в дуже важкому становищі. Два її батальйони з останніх сил билися в оточенні. У цей критичний момент в бій вступив бронепотяг Panzerzug № II. Він відкрив вогонь зі своїх двох гармат і шести кулеметів по російських військах, розташованих вздовж залізниці. Бронепотяг знищив чотири кулемети і близько чотирьохсот солдатів і офіцерів. Австрійським військам вдалося утримати свої позиції, а піхоті вирватися з оточення. Саме після боїв на коломийському напрямку бронепотяг прибув до Галича. Місто на той час уже два місяці перебувало під владою австро-угорських військ. Відомо, що бронепотяг перебував у Галичі у серпні 1916 року, де він підремонтовувався після боїв і де його гарнізон мав можливість відпочити. Саме тут трапилася друга цікава подія як для історії бронепотяга, так і для історії Галича. 24 серпня 1916 р. інспекцію бронепотяга і його гарнізону здійснив ерцгерцог Карл Габсбург - престолонаслідник австро-угорського престолу, який через кілька місяців був проголошений імператором Австро-Угорської імперії (правив з 21 листопада 1916 р. по 12 листопада 1918 р.). Ця подія зафіксована на світлині, де відображено бронепотяг та групу вищих військових офіцерів на чолі з ерцгерцогом Карлом, які проходять вздовж бронепотягу і здійснюють інспецію.
Перебування Panzerzug № II у серпні 1916 р. у Галичі є теж додатковим свідченням збереження залізничного шляху у період бойових дій 1914 – 1917 рр., а зокрема стратегічно важливого мосту через р. Дністер на залізничному перегоні Дубівці – Єзупіль. Озброєнням бронепотягу було: дві гармати (47-мм гармати і 7 см) та шість кулеметів. Він складався з броньованого паротяга MAVAG серії 377, двох піхотних та одного артилерійського вагонів. Кожен з вагонів був добре обладнаним, мав запас харчування, туалет, а також парове опалення від паротяга. Залога бронепотягу становила 30 осіб під керівництвом командира старшого лейтенанта Bernard Scheichlbauer. До завдань бронепотяга відносилося: прикриття перевезення та вивантаження військ; напади на ворожу територію; захоплення важливих залізничних пунктів, мостів, тунелів; швидке відновлення знищеної залізничної колії; оборона і вирішальний удар в бою; флангове прикриття частин, при їхньому русі паралельно до залізниці; прикриття виходу з бою; дії із закритої позиції - як артилерійської батареї. На цьому можна було б перегорнути сторінку історії перебування Panzerzug №II в Галичі, проте для зацікавленого краєзнавством читача буде цікавим подальший бойовий шлях бронепотяга, а він є непростим і неочікуваним… У рік розпаду Австро-Угорської імперії (листопад 1918 р.) Panzerzug №II опинився у складі чехословацького війська. Ймовірно, що в 1938 р. бронепотяг попав у склад німецького війська (вермахту), під час «приєднання» Чехословаччини до Німецького рейху. Збережені фото фіксують артилерійську площадку Panzerzug № II (а вона мала унікальний зовнішній вигляд, який відрізнявся від інших бронепотягів) в складі німецького війська – тепер вже як Panzerzug №23. Бронепотяг був залученим до військових дій у складі німецького війська 1 березня 1940 р. Рухомий склад потягу був доповнений вагонами, які походили з захоплених чеських бронепотягів (зокрема, Nr.3 і Nr.4). В квітні 1940 р. Panzerzug II взяв участь в акції здобуття Данії (операція «Wesserubung”). Від листопада 1940 року перебував у резерві. Повернувся до служби 19 червня 1941 року. В січні 1942 року його залога складалася з 7 офіцерів, 34 підофіцерів і 125 військовиків. У чеському та німецькому періоді використання бронепотяг був помальований маскуючими барвами – коричневою, чорною та зеленою. Всередині вагони були мальовані білою або ясно-сірою барвою. На потязі був зображений німецький герб броневійськ – череп (Totеnkopf). Діяв на Балканах (Хорватія), співдіяв з хорватськими моторизованими броневагонами, згодом оперував в околицях Бєлграду. 9 травня 1945 року залога залишила потяг в Unterdrauburgu. Так бронепотяг завершив свою історію. Таким чином, 30-ти літній бойовий шлях бронепотяга, який був інспектований у Галичі майбутнім останнім імператором Австро-Угорської імперії, проліг через Сербію, Угорщину, Італію, Галичину, Чехословаччину, Данію, Хорватію. Бронепотяг взяв участь у двох світових війнах та перебував у складі збройних сил трьох держав. Андрій Чемеринський, магістр історії, член НСКУ |