Можливо хтось із франківців пам’ятає, як на початку 1990-х на нашому вокзалі з’явилися старі паровози. Вони тягали вантажні вагони та страшенно диміли. Найгірше було опинитися на залізничному мості у той момент, коли знизу проїздив цей вугільний монстр. Мало того, що не було чим дихати, ще й одяг робився сірим від кіптяви. Зникли ці паровози так само несподівано, як і з’явились.
Багато років поспіль мені вдалося розшукати людину, яка детально розповіла, що тоді відбувалося на колії. Машиніст Володимир Яцків згадує, як літом 1993 року місцеве залізничне начальство вирішило провести експеримент з економії дизпалива. Для цього розконсервували та пригнали зі Снятина два паровози марки Эр. Вони працювали на дровах та вугіллі, які в умовах системної кризи коштували значно дешевше солярки. Використовували їх в якості маневрових на станції Івано-Франківськ.
Але паровози себе не виправдали. Вони часто ламалися, сучасне мастило для них не підходило, до того ж їм не вистачало потужності. Аби виконати план, машиністи навіть йшли на хитрість. Вдень, поки бачило начальство, каталися допотопні паровози, а вночі тишком-нишком пускали тепловози. Нарешті, експеримент провалився, ще до нового року старих монстрів знову законсервували.
Пізніше, за міністра транспорту Георгія Кірпи, більшість паровозів порізали на металобрухт.
ІВАН БОНДАРЕВ |